Svenskarna säger nej till digitala kopior av avlidna
Med hjälp av AI är det möjligt att bygga “nekrorobotar” – kopior av människor som en gång levt. Men frågan är om vi verkligen vill det? En ny Sifo-undersökning från Fonus visar att en stor majoritet svenskar säger nej till att använda AI-teknik för att återskapa och interagera med digitala versioner av avlidna, och endast sju procent kan tänka sig att själva bli återskapade.
Tekniken utvecklas, även bortom livets slut. Med hjälp av AI är det numera möjligt att både skapa digitala kopior av bortgångna personer och också interagera med dem. Men, svenskarna ställer sig tveksamma till den nya tekniken – det visar en ny Sifo-undersökning från Fonus. Tre av fyra svenskar (75 procent) kan inte tänka sig att använda AI-teknik för att återskapa eller interagera med digitala versioner av avlidna, och var tredje (36 procent) är starkt emot detta och anser det vara obehagligt eller olämpligt.
- Strävan efter att hedra personer som inte längre finns med oss och bevara deras minne har funnits i alla tider och kulturer. Förr lade vi status- och identitetsmarkörer i kistan, som en kruka för en keramiker eller en pilbåge för en jägare, för att hedra och visa respekt för den avlidne. Vi målade också tavlor av släktingar och berättade spännande historier för att nästkommande generationer skulle minnas de som en gång levt. Idag gör vi det till viss del fortfarande, men vi använder även sociala medier som verktyg för att minnas och hedra familj och vänner. En digital kopia av en person skulle då alltså kunna vara nästa steg i jakten på denna strävan, säger Conny Sohlberg, begravningsentreprenör på Fonus.
Precis som många är emot att använda AI-teknik för att interagera med avlidna anhöriga, är det få som själva vill bli återskapade och endast sju procent kan tänka sig att bli det. Undersökningen visar dock att den yngre generationen är lite mer positivt inställda till AI-tekniken jämfört med den äldre (10 procent bland 18–29-åringar, 2 procent bland 65–79-åringar).
- Vi ser redan idag att många vill lämna efter sig information om hur de vill göra med sitt digitala arv, som konton till sociala medier, viktiga mejl, eller lösenord. På kort sikt tror jag att det också kommer bli vanligare att man vill påverka huruvida man vill att eftervärlden ska kunna göra en digital kopia av sig själv. Att yngre är mer positiva till att själva bli återskapade när de gått bort känns rimligt, eftersom de har haft det digitala som en del av sin vardag sedan barnsben och är kanske därför mer benägna att omfamna tanken på ett digitalt efterliv, säger Conny.
För den som inte vill bli återskapad av AI efter sin bortgång gäller det dock att vara tydlig gentemot sina anhöriga.
- Idag finns det ingen lag som reglerar AI i relation till döden och begravning och juridiken kring hur avlidna människors information hanteras är svår att tolka. Om man vill säkerställa att familj, vänner eller bekanta inte använder ens digitala spår, som bilder, mejlkonversationer eller chattar, som underlag för att skapa en digital kopia efter sin bortgång, är det bra att lämna information om detta till de anhöriga. Exempelvis i Vita Arkivet eller i ett testamente, säger Conny.
Om undersökningen
Sifo-undersökningen genomfördes av Kantar Sweden på uppdrag av Fonus för att undersöka svenskarnas inställning till döden och begravning. 4 512 respondenter i åldrarna 18-79 år har svarat på undersökningen mellan den 25 januari och 6 februari 2024.
Nyckelord
Kontakter
Philip AtkinsonPresskontakt
Tel:+46 769426998philip.atkinson@gknordic.comBilder
Fonus ekonomisk förening erbjuder prisvärda och kvalitativa tjänster inom begravning och juridik. Fonus är Sveriges enda rikstäckande och mest anlitade begravningsbyrå, medan Familjens Jurist är Sveriges största plattform för juridisk rådgivning till privatpersoner. Inom Fonus ekonomisk förening finns även andra välkända varumärken som Vita Arkivet, Fondkistan, Bouppteckna.se och Farväl.se. Det gemensamma målet är att göra människors vardag tryggare och att vara ett stöd i beslut som rör livets stora frågor. Föreningen omsätter totalt 1,4 miljarder kronor och har 950 anställda på 300 kontor. Föreningen ägs kooperativt av cirka 1 125 organisationer runt om i Sverige. All vinst återinvesteras i företaget för att göra verksamheten ännu bättre för kunder, medarbetare och samhället i stort.
Följ Fonus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Fonus
Allt fler tände digitala ljus under allhelgona4.11.2024 09:13:40 CET | Pressmeddelande
Under allhelgonahelgen samlades människor över hela Sverige vid kyrkogårdar och minnesplatser för att tända ljus och hedra sina nära och kära som gått bort. För sjätte året i rad hjälpte Fonus dem som inte själva hade möjlighet att tända ljus, samtidigt som initiativet med den digitala ljuständningen fortsatte att växa.
Fonus hjälper fler att minnas sina nära och kära under allhelgona15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
För många är allhelgonahelgen den tid på året då vi ägnar extra mycket tanke åt dem vi har förlorat. För sjätte året i rad hjälper Fonus till att tända ljus på grav- och minnesplatser för dem som inte själva har möjlighet. Som förra året, finns även i år möjlighet till digital ljuständning – över hela världen.
Ny undersökning visar: sorgen efter husdjur är lika stor som efter andra familjemedlemmar16.9.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Husdjur har en speciell plats i våra liv, och när de går bort kan sorgen vara lika stor som när en nära anhörig lämnar oss. För att ge djurägare en plats att minnas och sörja sina husdjur, instiftade Fonus därför Alla djurhelgons dag. Nu, för andra året i rad, arrangerar begravningsbyrån en ljusceremoni för att hedra bortgångna husdjur.
Låtarna svenskarna väljer till sin begravning27.5.2024 08:36:33 CEST | Pressmeddelande
Lalehs ”En stund på jorden” är den mest önskade låten när svenskarna får välja musik till sin begravning. Men det finns också en del oväntade alternativ med på listan, såsom ”Highway to Hell”, ”Fattig bonddräng” och ”This Is the Way”.
Så vill svenskarna vara klädda till sin sista vila18.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Kläder och stil är viktigt för de flesta, ett sätt att uttrycka sin personlighet och vem man är – både under livet och när man ska begravas. Men när det kommer till den sista vilan är det få som tänker på att skriva ner sina önskemål till anhöriga. Därför lanserar nu Fonus ett initiativ som uppmuntrar svenskarna att forma sin sista vila med sin personliga stil. "Det är ditt liv, dina val, ditt avsked", säger Conny Sohlberg på Fonus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum