Inför fri ledsagning och ledsagarservice!

Idag är det många i Sverige som "rockar sockorna" och uppmärksammar rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Men år efter år ser vi hur rättigheterna som LSS och SoL ska ge urholkas. Rätten att leva som andra ställs mot snava ekonomiska ramar vilket är helt oacceptabelt.

Carin Gustafsson (V) och Anfal Mahdi (V), foto: Emmalisa Pauly

- Genom att införa fri ledsagning enligt LSS och ledsagarservice enligt SoL öppnar vi upp för att människors önskemål och behov ska få styra. I förlängningen är det en del av att kunna leva som andra, säger Carin Gustafsson (V), den ena motionären.

På flera orter i Sverige har försök med fri ledsagning och ledsagarservice införts. Utvärderingar har visat att fri ledsagning inte genererade ökade kostnader på sikt utan snarare blev kostnadsbesparande på grund av minskad administration och byråkrati.

- En mer tillitsbaserad styrning av ledsagning och ledsagarservice ger biståndshandläggarna möjlighet att istället för att kontrollera och räkna timmar, utvärdera och tillsammans med rättighetsbäraren lägga fokus på att utveckla insatserna, säger Anfal Mahdi (V), den andra motionären.

Med fri ledsagning och ledsagarservice blir insatserna så som de är tänkta att vara; flexibla och ger rättighetsbärarna mer makt att forma sina egna liv.

Uppmärksamma den 15 mars - FN:s dag mot islamofobi15.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande

FN:s generalförsamling fattade år 2022 beslut om att låta den 15 mars vara en internationell dag för att bekämpa islamofobin. Redan nu arrangerar Malmö stad tillsammans med civilsamhället ett uppmärksammande av den 15 mars. Vänsterpartiet anser dock att det är av vikt att genom politiskt beslut fastställa att Malmö stad årligen skall erkänna och uppmärksamma den 15 mars, oavsett politiskt styre.