Ge fastigheter aktiv roll för robustare energisystem

Energisystemet kan bli mer robust med en mer aktiv roll för fastigheter. Fastighetssektorn kan både öka sin energiproduktion och bli en flexibilitetsresurs som bidra till jämnare energibelastning genom energilagring. För det krävs slopad skatt på solel på stora tak, snabbspår för energigemenskaper och ett nytt program för energieffektivisering.

Regeringen presenterade idag en ny energipolitisk inriktning med fokus på utbyggd energiproduktion, ett mer robust energinät och mål för energieffektivisering. Inriktningen mot ett mer robust energisystem välkomnas av Fastighetsägarna.

– Genom ökad lokal energiproduktion och energilagring kan elsystemet bli mer robust och motståndskraftigt. Fastighetsbranschen kan bidra till ökad energiproduktion genom fler och större solcellsanläggningar. En viktig åtgärd för regeringen är därför att se över skattereglerna för investeringar i solcellsanläggningar, säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Sätts fastighetssektorn in i energisystemet som helhet kan byggnaden bli en stötdämpare för att hantera de svängningar som uppstår sett över året beroende på hur behov och konsumtion av energi ser ut.

– Genom att sprida ut elkonsumtionen över dygnet kan belastningen på elnäten fördelas jämnare. Detta minskar behovet av att bygga ut elnäten. Fastighetssektorn kan bli en flexibilitetsresurs och komplettera fjärrvärme och kraftvärme, genom att bygga ut energilager som kan används vid hög efterfrågan. Ta bort skatt på solel på stora tak och utveckla snabbspår för energigemenskaper och flexibilitetsmarknader, säger Rikard Silverfur.

En annan viktig aspekt av omställningen är att främja energieffektivitet och minska energislöseri.

– Regeringen bör ge Energimyndigheten i uppdrag att utreda hur en långsiktig finansiering av ett nytt program för energieffektivisering kan genomföras för att minska energiförbrukning, säger Rikard Silverfur.