Bra att regeringen ser tydlig roll för fastighetsägare i klimatanpassning

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen i sin klimatanpassningsstrategi ser näringslivet som en viktig aktör. Det är mycket angeläget att fastighetsföretagen får en tydlig roll i klimatanpassningsarbetet för att vi ska kunna gå från ord till handling.

Fastighetsägarna välkomnar att regeringen tillsätter en statlig utredning med uppdrag att effektivisera klimatanpassningsåtgärder.

– Det är bra att regeringen ser behov av effektiv klimatanpassning av samhället. Vi behöver gå från ord till handling och utredningen är ett bra steg på vägen. Samtidigt har frågan utretts flera gånger tidigare och det är därför angeläget att utredningen ser på klimatanpassning ur ett bredare perspektiv än bara som en VA-fråga , säger Rikard Silverfur, chef utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

– Vi har förhoppning att utredningen tydligt definierar lagstiftning, processer och finansieringsmodeller som ger kommuner mandat att i samråd med fastighetsägare genomföra strukturella klimatanpassningsåtgärder, samtidigt som man beaktar fastighetsägares äganderätt, säger Rikard Silverfur.

Regeringen har också lagt fram en strategi och handlingsplan för klimatanpassning, som inkluderar att även näringslivet involveras i klimatanpassningsarbetet.

– Fastighetsägare påverkas varje dag av klimatfrågor och det är därför mycket bra att regeringen vill involvera företagare i klimatanpassningen av samhället. En viktig del för att detta ska fungera i praktiken är att det finns forum där fastighetsägare och kommuner kan mötas för att diskutera och koordinera klimatanpassningsprojekt, säger Rikard Silverfur.