Dubbelvinst för Sweco i Årets Bygge 2024

Vinnarna i Årets Bygge 2024 har tillkännagivits och två projekt där Sweco har bidragit med kompetens har prisats. Expansionen av SCA Obbola stod som vinnare i kategorin Industri/logistik/butik och den gränsöverskridande byggnaden Hemlingborg i Gävle tog hem kategorin Samhällsfastigheter.

SCA Obbola Sweco. Foto: Sweco
SCA Obbola Sweco. Foto: Sweco Sweco

SCA Expansion Obbola

Sweco anlitades när SCA byggde den nya pappersmaskinen för tillverkning av kraftliner vid sitt pappersbruk Obbola i Umeå kommun. Den nya pappersmaskinen producerar så kallad kraftliner – papper för transportförpackningar – och ökade produktionen från 450 000 ton till 725 000 ton årligen, och blev då världens största kraftlinermaskin. Förutom produktionsökningen innefattade investeringen att behovet av olja reducerades med 8 000 kubikmeter per år.

Swecos uppdrag omfattar arkitektur, mark och byggkonstruktion samt geoteknik. Uppdraget bestod i att projektera byggnader för pappersmaskinen, rörbryggor, vattenrening, returfiber och för den mesaugn som ska fasa ut fossila drivmedel. Även projektering för ett antal ombyggnader i befintlig fabrik ingick i uppdraget.

Juryns motivering till vinsten i kategori industri/logistik/butik

"I ett storskaligt industriprojekt med stor klimatnytta har beställare och entreprenör samfällt gått “all in” på kulturen, ledarskapet och säkerheten. Trots överklagat bygglov, en komplicerad framdrift med stor personalstyrka har man med kraft över hela linjen lyckats bli klar i tid. Vinnare i kategorin Industri, logistik och butik är utbyggnaden av SCA:s fabrik i Obbola."

Hemlingborg

Hemlingborg är byggt i massiva träelement och fungerar som kombinerad förskola, skola, vård- och omsorgsboende samt idrottshall. I projektet har Sweco haft i uppdrag att projektleda åt Gavlefastigheter samt gestaltat och projekterat utemiljön runt hela anläggningen.

Juryns motivering till vinsten i kategori samhällsfastigheter

"I hård konkurrens drog en sympatisk vision det längsta strået. Projektet har i praktiken omsatt vad de flesta av oss bara pratar om – att skapa en gränsöverskridande plats för både gammal och ung. Och när även samverkansformens styrka låter entreprenören byta till mer hållbart material, ja då står både vi och gävleborna som vinnare 2024. Vinnare i kategorin samhällsfastigheter är Hemlingborg."

Om priset Årets Bygge 2024

Priset Årets Bygge delas ut av tidningen Byggindustrin som presenterar tre finalister inom kategorierna Hotell och kontor, Infrastruktur, Bostäder, Samhällsfastigheter, Industri/Logistik/Butik och Renovering på byggindustrin.se under januari och februari 2024.

SCA Obbola
Hemlingborg. Photo White Arkitekter
SCA Obbola Sweco. Foto: Sweco

Om oss

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 22 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 29 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, Välkommen till Sweco Sverige.

Ny Sweco-rapport: Stålindustrin tar täten i den gröna omställningen24.4.2024 07:25:00 CEST | Pressmeddelande

En ny rapport från Sweco beskriver framstegen för den europeiska industrin i arbetet med att uppnå nettonollutsläpp i hela förädlingsprocessen. Stålindustrin går i täten, med Sverige som ett ledande exempel, följt av cementindustrin. Även kemikalieindustrin och transportbranschen är på väg mot nettonollutsläpp. Rapporten lyfter dels hur faktorer som geopolitik, regelverk och teknisk utveckling driver denna omställning, dels möjligheter och risker att beakta när ny teknik som vätgas, avskiljning och lagring av koldioxid (CCS) och elektrobränsle testas i industriell skala.

Sweco utreder Roslagsbanans nya sträcka in till Stockholm City26.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Roslagsbanan, som förbinder nordostkommunerna Vallentuna, Österåker, Täby och Danderyd med Stockholm vid Östra station, ska förlängas in till city. Planen är en del av Sverigeförhandlingens storstadspaket. När projektet nu går in i nästa skede har Sweco fått i uppdrag av Region Stockholm att ta fram järnvägsplan inklusive miljökonsekvensbeskrivning och sociala värden för förlängningen. Ordervärdet uppgår till omkring 20 MSEK.