Erfarenhet viktigare än lön för sommarjobbare
Är ungdomar bara lata och ute efter lättförtjänta pengar under sommaren? Jobblands senaste undersökning visar att sommarjobbares värderingar skiljer sig från vad man kan tro.

För att få en bättre förståelse för hur unga söker efter sommarjobb och vilka faktorer som påverkar deras val, genomförde Jobbland en enkätundersökning bland unga sökande. Vi ville ta reda på hur dagens ungdomar går till väga och vad de värdesätter när de söker anställning under sommaren.
I en tid där fördomar om unga och deras arbetsmotivation är vanliga kastar resultatet nytt ljus över den yngre generationens inställning till jobb i allmänhet och sommarjobb i synnerhet.
Då söker flest sommarjobb
Det är lätt att tro att säsongen för att söka sommarjobb är så gott som över under senvåren, men faktum är att vår undersökning visar att april är den klart vanligaste månaden att börja söka i.

Att börja leta så tidigt som möjligt på året brukar vara ett av tipsen när det kommer till att söka sommarjobb. Ändå svarade knappt 45 procent att de påbörjar sitt sökande i april, vilket är nästan dubbelt så mycket som de 23 procent som startar i mars. Knappt en femtedel börjar söka så tidigt som i januari eller februari.
Detta kan vara viktigt att känna till för företag som stänger sina ansökningsprocesser för sommarjobb tidigt på året.
Vad unga värdesätter – pengar är inte allt
Det allra viktigaste för de som söker sommarjobb är inte lönen, utan att dra nytta av den yrkeserfarenhet som arbetet innebär. För många är ett jobb under sommaren en första möjlighet att komma i kontakt med arbetslivet och få in foten på arbetsmarknaden. Det värderas uppenbarligen högre än pengarna i sig.

Svårt att hitta intressanta sommarjobb
Vad är det svåraste när det kommer till sommarjobb? Är det att få till ett CV eller personligt brev, lyckas bli kallad till arbetsintervju eller att – väl på plats – prestera bra nog under intervjun? Nej, det mest utmanande är att ens hitta ett intressant sommarjobb!

Är det här ett underbetyg till arbetsgivare och dess platsannonser? Eller mer ett resultat av att det finns fler som vill sommarjobba än vad det finns sommarjobb?
"Sommarjobbare befinner sig i väldigt olika positioner med vitt skilda förutsättningar. Vissa är i desperat behov av ett första jobb, medan andra har fler valmöjligheter. Ju mindre erfarenhet och utbildning du har, desto mer villig måste du ofta vara att söka och acceptera ett mindre intressant sommarjobb."
Fredrik Tengberg, Country Manager och rekryteringsexpert på Jobbland
Är permanent anställning något som lockar unga?
Hur många vill att sommarjobbet ska leda till ett permanent jobb? Merparten är positivt inställda till detta – och endast knappt tre procent svarade ”nej, absolut inte”.

Flytta för ett sommarjobb? Skulle inte tro det!
En annan upptäckt var att få unga är redo att flytta för ett sommarjobb. Allra flest (38 procent) svarade blankt nej på frågan om de skulle vara redo att flytta, medan en tredjedel ”troligtvis inte” kan tänka sig det. Endast drygt sex procent skulle definitivt kunna bosätta sig på en annan plats för ett sommarjobb.

I stället föredrar de flesta att söka efter jobb närmare hemmet, vilket kan göra sökandet till en utmaning för de som bor i en mindre ort eller på landsbygden. Samtidigt blir det svårare för arbetsgivare att attrahera sommarjobbare utanför storstadsområdena.
Var vill unga sommarjobba?
Den mest populära branschen att söka sommarjobb inom är hotell och restaurang. Över hälften av de svarande valde denna kategori. Andra kategorier som hamnade högt upp var försäljning, socialt arbete, kundtjänst samt kultur, media och design.

"Bekanta varumärken och arbetsplatser, som unga redan känner till i egenskap av konsumenter, brukar vara det som lockar mest. För många jobb i toppkategorierna ovan krävs ingen särskild utbildning eller arbetslivserfarenhet, vilket gör dem lämpliga som sommarjobb"
Fredrik Tengberg
Så söker unga sommarjobb
Specifika webbplatser för jobbsökning är alltjämt vad flest vänder sig till för att söka sommarjobb. Att använda Google för jobbsökandet är också vanligt, och något som över hälften tillämpar.

Här når företag lättast fram till sökande
Vilka kanaler i social media är det bäst för arbetsgivare som vill attrahera sommarjobbare att lägga krut på? Undersökningen visar att Instagram är den kanal där allra flest får syn på annonser för sommarjobb.
Vad ska arbetsgivare som söker sommarpersonal tänka på?
Framtidens sommarjobb kommer delvis att formas av unga människors förväntningar, intressen och mål. Frågan är på vilket sätt företag i behov av arbetskraft under somrarna måste anpassa sig för att attrahera dessa unga talanger.
Enligt resultatet av undersökningen värdesätter ungdomar verkligen möjligheten att dra nytta av arbetslivserfarenheten som jobbet innebär. Kan arbetsgivare dessutom erbjuda möjlighet för duktiga sommarjobbare att arbeta kvar efter semesterperioden är det ett stort plus.
Sommarjobb är inte bara en möjlighet för unga personer att tjäna extra pengar eller skaffa sig erfarenhet. Det är en period i livet när de står inför val och möjligheter som kan forma deras framtid – där de får utforska sin potential, lära sig om olika branscher och kanske till och med upptäcka sin passion.
Genom att erbjuda givande sommarjobb som ger möjlighet till personlig utveckling kan arbetsgivare locka unga med engagemang och potential, och samtidigt ge dem möjligheten att vidga sina vyer inför framtida karriärval.
"Som arbetsgivare är det viktigt att se det långsiktiga värdet av att investera i yngre förmågor. Det handlar inte enbart om att fylla ett tillfälligt behov, utan om att bygga relationer och så tidigt som möjligt ge unga en bra uppfattning om sitt varumärke. För snart är sommarjobbarna arbetskraften som företagen konkurrerar om på permanent basis."
Fredrik Tengberg
Metodik
Jobbland kartlade, via en popup-undersökning på Jobblands sommarjobbsida, 2 096 svarande i april 2023 i frågor relaterade till sommarjobb. Av de svarande hade 52 procent haft sommarjobb förut. Demografin sett till ålder och utbildningsnivå bland deltagarna var enligt nedan.
– Ålder:
15–18: 63,6 % | 19–22: 17,9 % | 23 år eller äldre: 9,4 % | Under 15 år: 9,1 %
– Senaste utbildning (pågående eller avslutad):
Gymnasium: 48,2 % | Grundskola: 35,4 % | Högskola/universitet: 11,5 % | Övrig: 2,5 % | Yrkeshögskola: 1,8 % | Folkhögskola: 0,6 %
Om oss
Jobbland.se är Sveriges moderna jobbsökarsajt och arbetslivsmedia. Vi erbjuder nyheter och tips om arbetsliv, jobbsökning och rekrytering. Jobbland är dessutom en ledande partner i Norden inom rekryteringsmarknadsföring. Genom vår drivkraft att utmana status quo i rekrytering har vi kunnat matcha över en miljon talanger med tusentals arbetsgivare.
Följ Jobbland
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Jobbland
Experten: Därför ska du söka sommarjobb redan i december19.12.2025 14:48:31 CET | Pressmeddelande
Många väntar till våren med att söka sommarjobb, men det kan visa sig vara ett stort misstag. Redan nu i december finns chanser att knipa drömjobbet. Jobblands expert Ebba Ulfberg menar att den låga konkurrensen ger sökande ett unikt försprång.
Trots trög arbetsmarknad – stadig efterfrågan på akademiskt utbildad personal1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har antalet jobbannonser i Sverige minskat markant. Trots det är andelen annonser som ställer krav på akademisk utbildning stabil, det visar en ny kartläggning från Jobbland som analyserat över tre miljoner jobbannonser mellan 2022 och 2025.
Arbetsgivarna anställer färre – storstadsregionerna sticker ut14.11.2025 11:24:32 CET | Pressmeddelande
I oktober minskade antalet jobbannonser i Sverige med 15,4 procent, i jämförelse med oktober 2024. Tuffast är utvecklingen inom det privata näringslivet samt inom storstadsregioner som Stockholm och Skåne. I landets mindre regioner är dock arbetsmarknaden betydligt stabilare.
Efterfrågan på arbetskraft fortsätter att sjunka17.10.2025 10:11:55 CEST | Pressmeddelande
Under det tredje kvartalet minskade antalet jobbannonser med 10,2 procent i jämförelse med samma period förra året. Det innebär att antalet jobbannonser haft en negativ utveckling under nio raka kvartal. Trots det finns tecken på att en vändning kan vara under uppsegling.
Från tabu till transparens: fler svenskar vill vara öppna med sin lön2.10.2025 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Att prata om sin lön har länge uppfattats som tabu. En ny undersökning från Jobbland visar dock att fyra av tio vill att alla löner, inklusive den egna, ska vara öppet tillgängliga för alla på arbetsplatsen. Bara tre av tio säger sig vara negativa till lönetransparens. “Ökad transparens ligger i tiden", konstaterar Anita Rae, arbetsmarknadschef på Jobbland och Jobbsafari.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum