Automatisk körning: Volkswagen Group intensifierar samarbetet med Mobileye

Volkswagen Group och Mobileye lanserar nya automatiserade körfunktioner i serieproduktion.

• Mobileye tillhandahåller tekniker baserade på plattformarna Mobileye SuperVisionTM och Mobileye ChauffeurTM
  • Audi, Bentley, Lamborghini och Porsche kommer att använda dessa serieutvecklingar för att snabbt införa nya, premiuminriktade körfunktioner i sina modellportföljer
  • Mobileye levererar ytterligare teknikkomponenter för autonom körning till Volkswagen Commercial Vehicles

Volkswagen Group välkomnar ytterligare strategiskt samarbete och accelererar avsevärt sina utvecklingsinsatser inom området automatiserad och autonom körning. Nu intensifierar Volkswagen Group sitt samarbete med Mobileye inom området automatiserad körning. Tillsammans kommer de båda företagen att införa nya automatiserade körfunktioner i serieproduktion. Mobileye ska tillhandahålla teknik för delvis och högautomatiserad körning baserat på plattformarna Mobileye SuperVision och Mobileye Chauffeur. I framtiden kommer Volkswagen Groups märken Audi, Bentley, Lamborghini och Porsche att använda dessa tekniker för att snabbt introducera nya premiumorienterade körfunktioner i sina modellportföljer för alla typer av drivlinor. Hit hör avancerade assistanssystem för motorvägs- och stadskörning, till exempel automatisk körning på flerfiliga motorvägar inom tillåtna områden och förutsättningar, samt automatiskt stopp vid rödljus och stoppskyltar samt stöd i korsningar och rondeller. Dessutom kommer Mobileye att leverera ytterligare teknikkomponenter för automatiserad körning till Volkswagen Commercial Vehicles. På lång sikt strävar Volkswagen Group efter att förlita sig på ett eget komplett internt system: Samarbeten med Bosch och Qualcomm samt Horizon Robotics i Kina kommer att fortsätta. Alla förarassistanssystem ska baseras på de programvaruarkitekturer som utvecklats av koncernens företag Cariad.

– Vårt mål är att erbjuda våra kunder över hela världen enastående produkter med toppmodern teknik. Nya automatiserade körfunktioner kommer att öka komforten och säkerheten avsevärt. Dessa funktioner, som skräddarsys efter våra varumärken och produkter, gör varje resa till en personlig och individuell upplevelse. Mobileye är ytterligare en förstklassig partner som vi kan forma bilens framtid med, säger Oliver Blume, VD för Volkswagen Group och Porsche AG.

Volkswagen Group och Mobileye har samarbetat om avancerade förarassistanssystem under en längre tid. I framtiden kommer Mobileye även att erbjuda teknik för körfunktioner med utökad nivå 2-kapacitet ("delvis automatiserad körning") inom Volkswagen Group. När sådana funktioner blir tillgängliga, och beroende på fordonets ODD (Operational Design Domain), får föraren ta händerna från ratten men måste hela tiden vara uppmärksam på trafiken och redo att ingripa. Dessutom arbetar Volkswagen Group med Mobileye på nivå 3-funktioner ("högautomatiserad körning"). På denna nivå kan fordonet tillfälligt ta över köruppgifter i specificerade områden; Föraren behöver inte övervaka systemet kontinuerligt. Tillsammans utvecklar Volkswagen Group och Mobileye dessa tekniker till märkesövergripande system.

Mobileye kommer även att erbjuda vissa produktionsklara funktioner för den nya premiumorienterade programvaruarkitekturen E3 1.2. Den nya arkitekturen hanteras av Cariad och kommer successivt att implementeras inom koncernen av Audi, Bentley, Lamborghini och Porsche. Som en del av produktstrategin bestämmer märkena hur systemen ska användas och skräddarsyr dem till en märkesspecifik körupplevelse.

Dessutom kommer Mobileye att förse varumärket Volkswagen Commercial Vehicles med programvara och maskinvara för att uppnå nivå 4 ("helautomatisk körning"). Volkswagen ADMT, ett dotterbolag till Volkswagen Group, kommer att implementera dessa komponenter i helt eldrivna utvecklingsplattformar baserade på Volkswagen ID. Buzz. Målet med Volkswagen ADMT är att ta självkörande ID. Buzz-bilar till serietillverkning för mobilitets- och transporttjänster.

– Vi är stolta över vårt nära samarbete med Volkswagen Group för att göra framtidens körning säkrare, mer automatiserad och mer givande. Genom dessa program ser vi Volkswagen Group som branschledande när det gäller att ge AI-driven avancerad förarassistansteknik till konsumenter över hela världen och utveckla nya tjänster med autonoma fordon, säger professor Amnon Shashua, VD och koncernchef för Mobileye.

Volkswagen Group vässar utvecklingsstrategin för förarassistanssystem

Volkswagen Group förtydligar ytterligare uppdelningen av utvecklingsuppgifter för förarassistanssystem mellan intern innovation och samarbeten för de nya programvaruarkitekturerna E3 1.2 och E3 2.0. Detta kommer att effektivisera processerna och minska komplexiteten. Med strategiska samarbetspartners som Mobileye påskyndar Volkswagen Group en snabb leverans av den premiumorienterade E3 1.2-arkitekturen, samtidigt som koncernen på sikt kommer att förlita sig på sin egen kompletta interna ("stack") för automatiserad körning över alla märken.

För den framtida E3 2.0-arkitekturen planerar Volkswagen Group att utveckla och konsolidera sina resurser och sitt utvecklingsansvar inom sitt programvaruföretag Cariad. Cariad strävar efter att tillsammans med Bosch utveckla koncernens egenutvecklade kompletta system. Detta system kommer att integreras i koncernens framtida helt elektriska, helt digitala och mycket skalbara mekatronikplattform, Scalable Systems Platform (SSP).

– Vi vässar vår utvecklingsstrategi för förarassistanssystem samtidigt som vi ökar vårt kundfokus. Vi fokuserar på snabba och tillförlitliga leveranser, säger Michael Steiner, Head of Research and Development i VolkswagenGroup och medlem i Executive Board, Research and Development i Porsche AG.