Coronaeffekt på 112 under valborg Facebook LinkedIn Twitter
Årets valborgsmässoafton innebar ett trendbrott när det gäller larmsamtal till 112. Valborgsmässoafton brukar innebära högt tryck hos SOS Alarm med ca 50 procent fler larmsamtal än en vanlig natt. Årets valborgsnatt blev lugnare än många tidigare valborgsnätter och larmsamtalen minskade med 10 procent jämfört med valborg förra året.

- Vi ser en tydlig coronaeffekt på samtalen till 112 till följd av att stora firanden ställdes in och att människor stannade hemma i högre utsträckning, säger Maria Khorsand VD hos SOS Alarm. Det blev en ovanlig valborgsnatt på SOS Alarm, då vi vanligtvis har en av årets mest intensiva storhelger.
Samtidigt som det totalt var ett lägre antal samtal till 112, jämfört med förra årets valborg, är det generellt fler vårdrelaterade samtal på grund av coronapandemin. Därför märks effekterna av coronapandemin främst för räddningsärenden och polisiära ärenden. Larm om bränder och andra ärenden som föranleder insatser från räddningstjänsten minskade med 22% jämfört med valborgsmässoafton förra året.
Ärenden om våld, fylla eller andra brott som kopplas över till polisen minskade med 16 %, vilket är det lägsta antalet polisiära ärenden under valborgsmässoafton på tio år.
Uppsala län hade de minsta totala antalet 112 samtal på ett decennium, vårdsamtalen inräknat.
- Vi ser ett skifte där de vanliga ärendena om bränder, stök och bråk under valborgsmässoafton blivit färre samtidigt som vårdrelaterade ärenden är fler än vanligt, säger Maria Khorsand, VD hos SOS Alarm. Vårdärenden är ofta mer komplexa och tar längre tid att bedöma, särskilt nu under coronapandemin. Våra SOS-operatörer och sjuksköterskor jobbar intensivt, dygnet runt, för att människor ska få rätt hjälp i rätt tid.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Pontus Lindqvist blir ny CIO på SOS Alarm19.11.2025 14:41:58 CET | Pressmeddelande
Efter nyår börjar Pontus Lindqvist som ny IT-chef/CIO på SOS Alarm. Pontus kommer närmast från Nordens största kollektivtrafikbolag, där han haft motsvarande roll.
Information med anledning av falska sms5.9.2025 15:44:56 CEST | Pressmeddelande
Just nu florerar falska sms om Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, med information som påstås komma från SOS Alarm.
Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.
Nya ledamöter i SOS Alarms styrelse23.4.2025 13:01:00 CEST | Pressmeddelande
Under SOS Alarm Sverige ABs årsstämma den 23 april 2025 har Dan Ericsson och Christine Rankin valts in som nya ledamöter i bolagets styrelse. Ulrica Messing omvaldes till styrelseordförande. Detta gäller fram till nästa årsstämma.
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum