Kraftsamla för ökad tillväxt i skogen

Skogsindustrierna delar Klimatpolitiska rådets slutsatser att det behövs insatser för att öka upptaget av kol i skog och mark och att det finns mer att göra för att ta till vara bioekonomins kraft i den gröna omställningen. Förslag som syftar till att begränsa avverkning är däremot inte i linje med en långsiktigt hållbar utveckling. Det behövs i stället kraftsamling för att öka tillväxten i skogen.

I dag överlämnade Klimatpolitiska rådet sin årliga rapport till regeringen. Rådet menar att Sverige måste ta fram en samlad plan för ökad kolinlagring i skog och mark för att nå klimatmålen. Skogsindustrierna ser att det finns goda möjligheter att klara en grön omställning med stöd av en effektiv och hållbar användning av skogens resurser.

– Fokus för klimatomställningen måste vara att få bukt med de fossila utsläppen. Till det bidrar skogsnäringen på flera sätt. Aktivt brukad skog binder in koldioxid som lagras vidare i de produkter industrin tillverkar och som används istället för fossilintensiva material och produkter. En växande bioekonomi är helt nödvändig i omställningen, säger Viveka Beckeman, vd för Skogsindustrierna.

Skogsindustrierna ställer sig bakom omfattande satsningar på tillväxthöjande åtgärder. Förslag som enbart går ut på minskad avverkning eller att passivt låta skogen stå riskerar däremot negativa konsekvenser genom en minskning av kolsänkan på sikt. Det omöjliggör en långsiktig hållbar utveckling både för klimatet och välfärden.

– Att enbart se skogen som en passiv resurs är inte en hållbar väg framåt. I stället krävs framtidsinriktade insatser för långsiktigt ökad kolinlagring och substitution, som också bidrar till grön konkurrenskraft. I vår egen Framtidsagenda tar vi sikte på 30 procent ökad klimatnytta till 2040, säger Viveka Beckeman.

Viveka Beckeman, vd, Skogsindustrierna