Svenska Bostäder säger "Hej granne!" på trädgårdsmässan

Svenska Bostäder är med i balkongutställningen under Nordiska trädgården. Temat är "Hej granne!"
- Vi vill uppmuntra till att våga ta kontakt med sin granne, säger Susanne Tornström Dominguez och Charlotta Josefsson, som kommit med idén till balkongen.

Medverkan på balkongutställningen är ett medarbetarinitiativ för att med glädje och blommor sprida budskapet om att trygghet i bostadsområden börjar med ett enkelt hej!

Hej granne! är temat på Svenska Bostäders balkong på trädgårdsmässan i Älvsjö.
Hej granne! är temat på Svenska Bostäders balkong på trädgårdsmässan i Älvsjö. Susanne Tornström Dominguez

Svenska Bostäder är med för första gången på trädgårdsmässan i Älvsjö i helgen. Balkongen, som syns i mässans balkongutställning, har temat "Hej granne!" och vill uppmuntra till att skapa trygghetsskpande relationer till dem vi bor närmast – grannarna.
Idén och utförandet kommer från två medarbetare, Susanne Tornström Dominguez och Charlotta Josefsson, som till vardags arbetar som bostadsuthyrare på Svenska Bostäder.

Balkongen berättar en historia om Maj-Lis och Abbas.
– Vi ser framför oss två grannar som vågat säga hej till varandra i hissen och genom det byggt upp en fin vänskap. De kommer från olika generationer och bakgrund och odlar, dricker te och löser korsord tillsammans på balkongen, säger de båda balkongskaparna.

Balkongen är inredd med återbrukade möbler och detaljer samt växter från medelhavet och svenska pelargoner.
– Vi hoppas inspirera till att bjuda in grannar till balkongen och kanske skapa något gemensamt. Men framför allt till att våga öppna upp för sina grannar. Säga hej och se vart det leder, säger Susanne Tornström Dominguez och Charlotta Josefsson.

Hej granne! är Svenska Bostäders återkommande kampanj, för att uppmana stockholmare att hälsa på sina grannar. Forskning har visat att relationer mellan grannar, även på ett ytligt plan, ökar trygghet och trivsel i bostadsområdet.

Bakgrundsberättelsen om balkongen handlar om Maj-Lis och Abbas som odlar tillsammans på Maj-Lis balkong.
Ladda ned bild
Susanne Tornström Dominguez och charlotta Josefsson är intitiavtagarna till balkongen "Hej granne!".
Ladda ned bild

Svenska Bostäder grundades 1944 och ägs av Stockholms stad. Svenska Bostäder är ett av Sveriges största bostadsbolag och har i 75 år haft en aktiv roll i byggandet av Stockholm. Svenska Bostäder förvaltar cirka 27 000 hyreslägenheter, 4 centrumanläggningar och 4 000 lokaler. Svenska Bostäder har 300 anställda. Dotterbolaget Stadsholmen förvaltar cirka 1 600 hyreslägenheter och 900 lokaler och har 20 anställda.