SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm lanserar unik digital tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder

Dela

SOS Alarm lanserar Smart passage, en tjänst som möjliggör effektivare insatser vid bränder genom att förse räddningstjänsten med digital behörighet till fastigheter med automatlarm. Tjänsten är den första i sitt slag.

Brandbil som åker på larm med blåljus.

Vid en brand är det viktigt att kunna agera snabbt och effektivt, för att minimera skada på liv och egendom. Ett moment som idag stjäl onödiga sekunder vid räddningstjänstens insatser är behovet av fysiska nycklar till fastigheter som brinner. Idag förvaras ett stort antal nycklar i skåp på brandstationerna, vilket innebär onödig administration i det dagliga arbetet och som tar tid då tiden kan vara knapp. Tjänsten Smart passage ersätter räddningstjänstens administration av fysiska nycklar genom att möjliggöra digital inpassering till fastigheter.

– Vi har länge hört från räddningstjänster över hela landet att administrationen av fysiska nycklar är tidskrävande och omständlig och att det kan leda till att man går miste om värdefull tid vid akuta utryckningar. Därför har vi, tillsammans med Swedlock och Amido, tagit fram Smart passage som en lösning på problemet. Vi hoppas att tjänsten ska kunna bidra till säkrare och effektivare insatser, säger Sofia Savander, ansvarig för Smart passage på SOS Alarm.

Smart passage bygger på att räddningstjänstens fordon är utrustade med teknik som möjliggör digital inpassering och att fastigheterna är uppkopplade mot Smart passage genom befintligt passersystem eller genom installation av smarta lås. När ett automatlarm går tilldelas räddningstjänsten automatiskt behörighet till fastigheten där larmet har utlösts. I det utryckande fordonet finns en blipp och en digital nyckel som tilldelas behörighet för inpassering. Räddningstjänstens behörighet till fastigheten är endast aktiv under insatstiden och stängs av så fort händelsen är åtgärdad. SOS Alarms vision är att Smart passage på sikt även ska kunna användas vid ambulansutryckningar.

– För en organisation med många automatlarmsobjekt är nyckelhanteringen något som tar en del tid i anspråk. Ett system utan enskilda fysiska nycklar skulle för oss innebära en snabbare och enklare hantering, vilket skulle kunna spara tid både vid förberedelser och vid insats, säger Niklas Nordenskär, chef för räddningsavdelningen på Storstockholms brandförsvar.

Tjänsten är framtagen i samarbete med Swedlock AB och Amido AB som tillhandahåller smarta nycklar och behörighetshanteringssystem. Allt eftersom att räddningstjänster i Sverige ansluter sig till Smart passage, kan sedan fastigheter inom de anslutna räddningstjänsternas område också kopplas på tjänsten. Smart passage finns tillgängligt för de fastigheter som har automatiska brandlarm.

Vill du läsa mer om Smart passage kan du besöka SOS Alarms hemsida här.

Kontakter

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.

Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye