Optimismen ökar inom handeln – ”Trenden går i rätt riktning”

Dela

Lägre inflation och förmodade räntesänkningar inom kort gör att framtidsförväntningarna ökar bland svenska handlare. Trots detta är optimismen fortsatt låg ur ett historiskt perspektiv. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för mars månad.

Optimismen inom handeln går i rätt riktning, men fortsatt så befinner sig butikshandeln, e-handeln och partihandeln under det neutrala värdet 100, vilket innebär att svenska handlare fortsatt är övervägande pessimistiska över kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning. Men månadens siffror innebär att optimismen inom handeln ökar för tredje månaden i rad.

– Efter tuffa år anar handeln, likt många andra branscher, att bättre tider är att vänta. Vi hoppas nu att denna positiva trend håller i sig. Handeln behöver andrum och gröna siffror efter de senaste årens utmaningar. Vi kan konstatera att trenden går i rätt riktning säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Sällanköpshandelns förväntningar stiger inför våren

Vårens ankomst gör att sällanköpshandeln förbereder sig inför att konsumenter ska inhandla kläder och produkter anpassade för varmare väder. Denna optimism är drivande till att butikshandeln denna månad ökar med 2,8 enheter vilket innebär ett indikatorvärde på 85,0. Delbranschen befinner sig nu på en nivå som inte skådats under de senaste drygt 1,5 åren.

– Säsongsvariationer gynnar stora delar av handeln, det vet vi sedan tidigare. Nu går vi mot varmare tider vilket medför att många branscher förväntar sig ökad försäljning. Det är dock viktigt att de positiva signalerna om att vi är på väg åt rätt håll fortsätter. Det ska bli mycket intressant att se vilken väg Riksbanken väljer med räntebeskedet senare i veckan, säger Sofia Larsen.

Stark inledning på året för e-handeln

Den positiva trenden inom e-handeln håller i sig och delbranschen står för en rejäl ökning med 5,8 enheter i mars månads Handelsbarometer. Detta medför att indikatorvärdet står på 95,4, alltså inte särskilt långt borta från det neutrala värdet 100, vilket skulle innebära en de facto positiv syn på kommande tre månader.

– E-handelns framtidsförväntningar befinner sig nu på nivåer som inte noterats sedan juni 2022. Optimismen inom delbranschen har ökat kraftigt från låga nivåer under 2024. Det är uppenbart att många e-handlare har förhoppningar om en affärsmässigt starkare vår än under fjolåret, säger Sofia Larsen.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Bilder

Dokument

Om Svensk Handel

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye