Skuggutredning av Public Service framtid presenterar sin slutrapport

Fem tidigare mediechefer presenterar resultatet av en skuggutredning om ett framtida starkare Public Service. Kerstin Brunnberg, fd vd SR, Christina Jutterström, fd vd SVT, Allan Larsson, fd styrelseordförande SVT, Jan Petersson, fd strategichef SR och Jan Scherman fd vd TV4, har under ett år arbetat på ett  nytt, unikt sätt som skuggutredning.

Christina Jutterström

Samtidigt som den statliga utredningen om Public Service framtid löper har de fört samtal med både utredarna och kulturdepartementet, hållit seminarier med en rådgivande kommitté, publicerat debattartiklar och slutligen skrivit en rapport: Viktigare än någonsin – ett starkare Public Service.

Rapporten som ges ut av Föreningen Oberoende Public Service lanseras idag måndag 25 mars kl 14:00.

Rapporten analyserar den nya medieverkligheten, och lägger fram förslag till förändringar i villkoren för Public Service för åren 2026–2033. I rapporten finns också förslag om hur Public Service ska finansieras och krav på en expertutredning om Public Service organisation.

Kerstin Brunnberg, fd vd SR, Christina Jutterström, fd vd SVT, Allan Larsson, fd styrelseordförande SVT, samt Jan Scherman, fd vd TV4, deltar vid presentationen av rapporten.

– Skuggutredningen har ägnat sig åt de stora samtidsfrågorna som den statliga utredningen inte vill eller får utreda, säger Christina Jutterström. Bland annat har vi analyserat vad den pågående AI-transformationen innebär för Public Service.

– Vi kräver att Public Service får en organisation i tiden. Vi säger ja till ett starkare Public Service med ett bredare uppdrag till nytta och glädje för våra och andras barn och barnbarn, säger Kerstin Brunnberg.

Skuggutredningens slutrapport kommenteras av Karin Pettersson, kulturchef på Aftonbladet samt Karin Olsson, biträdande chefredaktör på Expressen.

Tid och plats:
Måndag 25 mars klockan 14.00, Tankesmedjan Fores lokaler, Sveavägen 59.

Arrangörer:
Föreningen Oberoende Public Service i samarbete med Arena Idé och Fores.

Om tankesmedjan Arena Idé

Ny rapport kartlägger rätten till sympatiåtgärder15.2.2024 10:00:50 CET | Pressmeddelande

I samband med IF Metalls strejk mot Tesla har röster höjts om att rätten till sympatiåtgärder måste inskränkas. De som kräver detta hänvisar ofta till de nordiska länderna, utan att konkretisera vad som egentligen gäller där. Därför har tankesmedjan Arena Idé gått igenom regelverket kring sympatiåtgärder i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. I rapporten “Sympatiåtgärder – en jämförande analys av reglerna i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland” som släpps idag gör rapportförfattaren Erik Grahn, doktorand i arbetsrätt vid Uppsala universitet och tidigare jurist vid LO-TCO rättsskydd, dessutom en juridisk bedömning av huruvida tre typer av sympatiåtgärder som förekommit under Tesla-strejken skulle vara tillåtna i dessa länder.