Rekordmånga vård- och polisärenden i Helsingborg under augusti
Under augusti månad var det rekordmånga som ringde 112 i Helsingborgs kommun för ärenden som gällde både vård och polis.

Under augusti tog SOS Alarm emot 1 458 vårdrelaterade larmsamtal. Det motsvarar 100,3 samtal per tiotusen invånare – fler samtal per invånare än någon annan månad de senaste fyra åren. Det här kan jämföras med 90,2 samtal per tiotusen invånare i hela landet.
Även antalet larmsamtal till 112 där polis önskades var rekordhögt i kommunen under augusti. SOS Alarm tog emot 1 419 samtal vilket är flest antal samtal för polisärenden än någon annan månad de senaste två åren.
- Semestertider innebär generellt ett högre antal 112-samtal än under andra delar av året, säger Andreas Norrby på SOS Alarm. Siffrorna för Helsingborgs kommun visar det totala antalet 112-samtal med vårdbehov, men ska inte förväxlas med antal ambulansärenden. En av våra viktiga uppgifter är att säkerställa att hjälp förmedlas till rätt vårdnivå vilket innebär att en bedömning görs i varje 112-samtal. Som akuta polisärenden räknas här alla larmsamtal till 112 som gäller pågående brott, eller som av något annat skäl kopplas direkt till polisen.
Statistiken utgår från SOS Alarms operativa system och presenteras varje månad via plattformen SOS Inblick som innehåller 112-uppgifter för landets samtliga kommuner. Läs mer om vård- och polisrelaterad samtalsstatistik för Helsingborgs kommun på SOS Inblick.
Kontakter
PresskontaktSOS Alarms presstjänst
Tel:08-205 307press@sosalarm.seSOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla
SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.
Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.
SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.
Följ SOS Alarm Sverige AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB
Pontus Lindqvist blir ny CIO på SOS Alarm19.11.2025 14:41:58 CET | Pressmeddelande
Efter nyår börjar Pontus Lindqvist som ny IT-chef/CIO på SOS Alarm. Pontus kommer närmast från Nordens största kollektivtrafikbolag, där han haft motsvarande roll.
Information med anledning av falska sms5.9.2025 15:44:56 CEST | Pressmeddelande
Just nu florerar falska sms om Viktigt meddelande till allmänheten, VMA, med information som påstås komma från SOS Alarm.
Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.
Nya ledamöter i SOS Alarms styrelse23.4.2025 13:01:00 CEST | Pressmeddelande
Under SOS Alarm Sverige ABs årsstämma den 23 april 2025 har Dan Ericsson och Christine Rankin valts in som nya ledamöter i bolagets styrelse. Ulrica Messing omvaldes till styrelseordförande. Detta gäller fram till nästa årsstämma.
Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande
Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum