SOS Alarm Sverige AB

​Rekordmånga vård- och polisärenden i Helsingborg under augusti

Dela

Under augusti månad var det rekordmånga som ringde 112 i Helsingborgs kommun för ärenden som gällde både vård och polis.

Två poliser i en polisbil som lyssnar på en polisradio.

Under augusti tog SOS Alarm emot 1 458 vårdrelaterade larmsamtal. Det motsvarar 100,3 samtal per tiotusen invånare – fler samtal per invånare än någon annan månad de senaste fyra åren. Det här kan jämföras med 90,2 samtal per tiotusen invånare i hela landet.

Även antalet larmsamtal till 112 där polis önskades var rekordhögt i kommunen under augusti. SOS Alarm tog emot 1 419 samtal vilket är flest antal samtal för polisärenden än någon annan månad de senaste två åren.

- Semestertider innebär generellt ett högre antal 112-samtal än under andra delar av året, säger Andreas Norrby på SOS Alarm. Siffrorna för Helsingborgs kommun visar det totala antalet 112-samtal med vårdbehov, men ska inte förväxlas med antal ambulansärenden. En av våra viktiga uppgifter är att säkerställa att hjälp förmedlas till rätt vårdnivå vilket innebär att en bedömning görs i varje 112-samtal. Som akuta polisärenden räknas här alla larmsamtal till 112 som gäller pågående brott, eller som av något annat skäl kopplas direkt till polisen.

Statistiken utgår från SOS Alarms operativa system och presenteras varje månad via plattformen SOS Inblick som innehåller 112-uppgifter för landets samtliga kommuner. Läs mer om vård- och polisrelaterad samtalsstatistik för Helsingborgs kommun på SOS Inblick.

Läs mer om vårdstatistiken

Läs mer om polisstatistiken

Kontakter

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och landsting. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

Ny information om drunkningstillbud i 112-appen12.6.2025 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

112-appen kommer från och med nu att innehålla information om drunkningstillbud på statligt vatten. Informationen går ut till användare av appen som befinner sig inom en viss radie från olyckan. Den nya informationen i 112-appen ingår i ett pilotprojekt i samarbete mellan Sjöfartsverket, Svenska Livräddningssällskapet och SOS Alarm. Syftet är att människor i närheten av ett drunkningstillbud ska kunna agera i väntan på utlarmade räddningsresurser.

Året på nödnumret 112: Kortare svarstider och fler samtal om suicid6.3.2025 06:10:00 CET | Pressmeddelande

Under 2024 inkom 3,7 miljoner samtal till nödnumret 112. Larmsamtalen om suicid ökade till totalt 24 800 stycken. Jämfört med året innan ökade kategorin med nära 30 procent. Samtidigt fick den som sökte akut hjälp via 112 svar rekordsnabbt. Svarstiderna på 112 blev de lägsta på över 10 år. Idag presenteras 112-rapporten som sammanfattar året hos SOS Alarm. Rapporten överlämnas till regeringen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye