Junior-EM i amerikansk fotboll inleds med Sverige-Danmark under påskhelgen

Danmark står för motståndet när Sverige som regerande silvermedaljörer ger sig in junior-EM i amerikansk fotboll under påskhelgen. Öppningsmatchen i JEM 2024/25 sparkar av på Kristianstads IP i Kristianstad söndagen den 31 mars.

Sverige-Österrike i JEM-final 2023 på Behrn Arena i Örebro.
Sverige-Österrike i JEM-final 2023 på Behrn Arena i Örebro. Foto: Jonas Domfors

Junior-EM i amerikansk fotboll spelas över två år, 2024 och 2025, och Sverige deltar i samma grupp som Danmark och Tyskland. I den andra gruppen möts Finland, Italien och Frankrike. Gruppsegrarna går vidare till EM-slutspelet under 2025 där också regerande Europamästarna Österrike deltar.

Sverige spelar mot Tyskland på bortaplan i höst men inleder EM med en hemmamatch mot Danmark under påsken - avspark på Kristianstads IP i Kristianstad söndagen den 31 mars klockan 14. Från klockan 12 är det tailgate utanför arenan med mat och underhållning för publiken på plats.

Sverige är regerande silvermedaljörer i EM för juniorer i amerikansk fotboll. Efter att ha besegrat Danmark i semifinalen under fjolåret - även den matchen spelades i Kristianstad, en match som Sverige vann med 31–17 - blev “omöjliga” Österrike för svåra i EM-finalen på Behrn Arena i Örebro. Österrike har inte förlorat en juniorlandslagmatch i amerikansk fotboll på mer än 15 år och vann EM-finalen 2023 mot Sverige med 42–24.

Trots finalförlusten är det tydligt att Sverige har förankrat sig i Europatoppen för juniorlandslag i amerikansk fotboll, vilket tre raka EM-silver är ett bevis på.

Förbundskapten Sebastian Brinkenfeldt har tagit ut en trupp på 39 spelare som samlas i Kristianstad under Långfredagen för att förbereda sig inför Danmarks-matchen.

Sverige-Österrike i JEM-final 2023 på Behrn Arena i Örebro.

Om oss