Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Förra året var tufft för många e-handlare. I Sveas undersökning uppger 39 procent att verksamheten inte var lönsam under Q4 2023. Trots det är e-handlarna nu mer positiva än på länge inför årets första kvartal, där tre av fyra tror på positiv tillväxt. Sett till enskilda branscher står kategorin Byggvaror/ Trädgård ut som den bransch med högst andel e-handlare som förväntar sig tillväxt.
Över hälften, 57 procent, bedömer att rådande köpkraft bland Sveriges hushåll kommer ha störst negativ påverkan på tillväxten. Men oron har blivit mindre jämfört med samma period 2023. Antalet e-handlare som oroar sig över ränteläget och inflationen har minskat ännu mer, med hela 13 procentenheter.
– Tilltron till marknaden har blivit starkare, vilket är glädjande att se. Utfallet för Q1 2024 är det mest positiva vi har sett på länge. Än har det inte skett några räntesänkningar, men sviten av höjningar är bruten. Det är sannolikt en av anledningarna till att både e-handlare och konsumenter vågar se ljusare på 2024, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering på Svea Bank.
Vad gäller försäljningskanaler visar Sveas undersökning att allt fler kommer att anamma en omnikanalstrategi för att bredda sin försäljning. Utöver själva e-handeln svarar 39 procent av respondenterna att försäljning även sker i en egen fysisk butik. Var femte säljer sina produkter/tjänster via andra fysiska återförsäljare och 13 procent via andra digitala återförsäljare. Åtta procent uppger att försäljning sker via marknadsplatser såsom Amazon, CDON med flera – en siffra som enligt e-handlarna kommer mer än dubbleras under året.
E-handlarnas tillväxtstrategier i osäkra tider
E-handlarna verkar vara överens om vad vägen till ett lönsamt första kvartal är – att gasa i stället för att bromsa. På frågan vad man planerar att göra för att optimera sin verksamhet under första kvartalet uppger 37 procent att de ska satsa på marknadsföring i sociala medier eller influencersamarbeten. Nästan lika många, 36 procent, väljer att utveckla eller köpa in nya produkter. Var fjärde e-handlare ser dock ett behov av att skala ned kostnader eller verksamheten.
– Vi ser överlag en strategisk optimism och vilja bland e-handlarna att satsa på sin verksamhet detta kvartal. Det viktiga här blir att positionera sig för en hållbar tillväxt där lönsamhet är fokus – att satsningarna ligger i linje med de långsiktiga affärsmålen, säger Emma Lindgren.
Topp fem: de mest positiva e-handelsbranscherna
- Byggvaror / trädgård
- Skönhet / Hälsa (produkter, smink, hudvård, etc)
- Begagnat / Vintage (kläder, möbler, prylar, etc)
- Tjänster (pt, psykolog, service, kurser, behandlingar resor, etc)
- Dagligvaruhandel (mat, apotek, hälsokost, etc)
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB. Läs mer på svea.com.
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 23 januari och 18 februari 2024 och besvarades av 514 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
Svea Bank och Prisjakt lanserar podden E-handel 36017.10.2024 15:42:39 CEST | Pressmeddelande
Svea Bank och Prisjakt går samman och släpper branschpodden E-handel 360 – en podcast som utforskar trender, konsumentbeteenden och de frågor som formar framtidens detaljhandel. Svea Banks expert på handel och konsumtion, Emma Lindgren, leder podden tillsammans med Isabella Ahmadi, konsumentexpert på Prisjakt.
Nu ser fler nyttan med tekniken: Andelen företag som använder AI har tredubblats2.10.2024 07:37:00 CEST | Pressmeddelande
Användningen av artificiell intelligens ökar kraftigt bland landets företag. I Svea Banks nya undersökning framgår det att andelen svenska företag som använder AI i sin verksamhet tredubblats under det senaste året. Från tio procent 2023 till 31 procent 2024.
Ny undersökning från Svea Bank visar: Företag med aktivt hållbarhetsarbete mer lönsamma18.9.2024 13:14:00 CEST | Pressmeddelande
Majoriteten av landets bolag har idag ett aktivt hållbarhetsarbete. Nu visar en ny undersökning från Svea Bank att dessa både är mer lönsamma och växer snabbare. Dessutom är de mer optimistiska när det gäller verksamhetens framtid. Trots det är det endast tre av tio svenska företag som prioriterar miljömässig hållbarhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum