Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.

Förra året var tufft för många e-handlare. I Sveas undersökning uppger 39 procent att verksamheten inte var lönsam under Q4 2023. Trots det är e-handlarna nu mer positiva än på länge inför årets första kvartal, där tre av fyra tror på positiv tillväxt. Sett till enskilda branscher står kategorin Byggvaror/ Trädgård ut som den bransch med högst andel e-handlare som förväntar sig tillväxt.
Över hälften, 57 procent, bedömer att rådande köpkraft bland Sveriges hushåll kommer ha störst negativ påverkan på tillväxten. Men oron har blivit mindre jämfört med samma period 2023. Antalet e-handlare som oroar sig över ränteläget och inflationen har minskat ännu mer, med hela 13 procentenheter.
– Tilltron till marknaden har blivit starkare, vilket är glädjande att se. Utfallet för Q1 2024 är det mest positiva vi har sett på länge. Än har det inte skett några räntesänkningar, men sviten av höjningar är bruten. Det är sannolikt en av anledningarna till att både e-handlare och konsumenter vågar se ljusare på 2024, säger Emma Lindgren, expert på konsumtion och digitalisering på Svea Bank.
Vad gäller försäljningskanaler visar Sveas undersökning att allt fler kommer att anamma en omnikanalstrategi för att bredda sin försäljning. Utöver själva e-handeln svarar 39 procent av respondenterna att försäljning även sker i en egen fysisk butik. Var femte säljer sina produkter/tjänster via andra fysiska återförsäljare och 13 procent via andra digitala återförsäljare. Åtta procent uppger att försäljning sker via marknadsplatser såsom Amazon, CDON med flera – en siffra som enligt e-handlarna kommer mer än dubbleras under året.
E-handlarnas tillväxtstrategier i osäkra tider
E-handlarna verkar vara överens om vad vägen till ett lönsamt första kvartal är – att gasa i stället för att bromsa. På frågan vad man planerar att göra för att optimera sin verksamhet under första kvartalet uppger 37 procent att de ska satsa på marknadsföring i sociala medier eller influencersamarbeten. Nästan lika många, 36 procent, väljer att utveckla eller köpa in nya produkter. Var fjärde e-handlare ser dock ett behov av att skala ned kostnader eller verksamheten.
– Vi ser överlag en strategisk optimism och vilja bland e-handlarna att satsa på sin verksamhet detta kvartal. Det viktiga här blir att positionera sig för en hållbar tillväxt där lönsamhet är fokus – att satsningarna ligger i linje med de långsiktiga affärsmålen, säger Emma Lindgren.
Topp fem: de mest positiva e-handelsbranscherna
- Byggvaror / trädgård
- Skönhet / Hälsa (produkter, smink, hudvård, etc)
- Begagnat / Vintage (kläder, möbler, prylar, etc)
- Tjänster (pt, psykolog, service, kurser, behandlingar resor, etc)
- Dagligvaruhandel (mat, apotek, hälsokost, etc)
Om Sveas betallösningar
Sveas betallösningar används av 15 000 e-handlare i Norden med 7,5 miljoner betalande kunder. Erbjudandet består av betallösningar för e-handel och fysisk butik där Svea möter konsumenternas förväntningar på en smidig kundupplevelse och handlarnas behov av hög konvertering. Affärsområdet är en del av Svea Bank AB. Läs mer på svea.com.
Om E-handelsläget
E-handelsläget är Svea Banks kvartalsvisa undersökning där svenska e-handlare svarar på frågor om e-handel, deras verksamhet och aktuella ämnen som är relevanta för svensk e-handel. Denna upplaga av undersökningen genomfördes mellan 23 januari och 18 februari 2024 och besvarades av 514 e-handlare. E-handelsläget har genomförts sedan 2016, tidigare under namnet E-handelsindikatorn.
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Tel:070-215 04 15emma.lindgren@svea.comBilder

Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Som motreaktion till lågpristrenden: Sveriges e-handlare vill se nya regelverk3.3.2025 09:34:29 CET | Pressmeddelande
Drygt åtta av tio e-handlare tycker att konkurrensen från utländska lågprisföretag som Temu och Shein innebär ett hot. Inte minst för att konsumenter får felaktiga prisförväntningar på svenska företag som omfattas av andra EU-regler. Därför fokuserar många på att öka kvalitet och service men efterfrågar samtidigt en förändring av regelverken. Det visar Svea Banks rapport E-handelsläget Q4.
Ny kartläggning från Svea visar: Här är Sveriges 100 e-handelsraketer 202430.12.2024 06:33:00 CET | Pressmeddelande
De senaste åren har varit utmanande för landets e-handlare. Höga räntor och inflation har hämmat svenskarnas köpsug. Trots det finns det företag som hade en rejäl tillväxt under 2023. I Svea Banks senaste kartläggning listas nu föregående års mest framgångsrika e-handlare.
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum