Kungliga Operan gästspelar i Västerås med storslagen Wagnerfest

Kungliga Hovkapellet under ledning av Operans musikchef Alan Gilbert och världssopranen Nina Stemme gästspelar på Västerås Konserthus fredagen den 14 juni.

Kungliga Hovkapellet, foto från 2022.
Kungliga Hovkapellet, foto från 2022. Foto: Kungliga Operan / Markus Gårder. Pressbilderna får endast användas i samband med Kungliga Operans föreställningsverksamhet. Otillåten exemplarframställning beivras.

Konserten är en helkväll med den legendariske tonsättaren Richard Wagners musik i fokus. Utöver Hovkapellet framträder även Nina Stemme, som hyllats över hela världen för sina inkännande och dramatiska tolkningar av inte minst Wagner. Publiken kommer höra henne sjunga klassiska nummer som »Liebestod« ur Tristan och Isolde och Brünnhildes finalscen ur Ragnarök. Dirigerar gör ingen mindre än Alan Gilbert, Kungliga Operans musikchef och hovkapellmästare.

– Vi är stolta och glada att kunna välkomna Hovkapellet till Västerås Konserthus. Det är ett sällsynt tillfälle som inte bör missas – bättre än så här blir det inte! säger Rikard Gateau, konstnärlig chef för Västmanlandsmusiken.

Västerås Konserthus, som öppnade 2002, drivs av Västmanlandsmusiken och är hemmascen för Västerås Sinfonietta. Konsertlokalen rymmer över 900 besökare.

– Att Operan får möjlighet att komma ut i landet är alltid roligt, och särskilt denna gång då vi gör det med två världsstjärnor och ett hejdundrande Wagnerprogram. Att avsluta vår säsong i fina Västerås Konserthus ser vi mycket fram mot, säger Helle Solberg, orkesterchef på Kungliga Operan.

Konserten är en del av en serie gästspel som sker i början av sommaren då Statens Fastighetsverk genomför underhållsarbeten i Operahuset, som därav är stängt för allmänheten. Kungliga Baletten kommer till GöteborgsOperan den 21 till 23 maj och framför Tjajkovskijs ikoniska Svansjön. Den 31 maj till 1 juni är de i Umeå och dansar Alexander Ekmans moderna klassiker Midsommarnattsdröm. Och Kungliga Hovkapellet samt Alan Gilbert ger en serie föreställningar under titeln Kärlek & kaos – operakonfetti i två akter på Drottningholms Slottsteater mellan den 25 maj och 1 juni. För regin står den amerikanske konstnären och regissören Doug Fitch.

Biljetterna till konserten släpps idag, den 5 april kl 10, och säljs via Västerås Konserthus.

MEDVERKANDE

DIRIGENT Alan Gilbert
SOLIST Nina Stemme
ORKESTER Kungliga Hovkapellet

KONSERTENS LÄNGD Cirka två timmar inkl. paus.

Kungliga Hovkapellet, foto från 2022.
Kungliga Hovkapellet, foto från 2022. Foto: Kungliga Operan / Markus Gårder.
Nina Stemme
Nina Stemme, foto från Kungliga Operans jubileumsgala 2023. Foto: Kungliga Operan / Markus Gårder
Alan Gilbert.
Alan Gilbert, Kungliga Operans musikchef, dirigerar Kungliga Hovkapellet i Valkyrian, 2021. Foto: Kungliga Operan / Sören Vilks

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett och grundades av Gustav III 1773. Hos oss upplever du föreställningar i världsklass. Vi bjuder på starka känslor, tyll, tåspets och tragik med Kungliga Operans solister, Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Baletten samt övriga medarbetare på och bakom scenen.

Time to make the right decision about the renovation of the Royal Swedish Opera29.4.2024 13:51:58 CEST | Pressmeddelande

The National Property Board (Statens Fastighetsverk, SFV) has now submitted its report regarding an upcoming renovation of the Opera House. In the report, two different renovation proposals are presented: the Pre-study and the Alternative. Only one of these proposals has the right conditions for the business and operation of the Royal Swedish Opera and its government mission as a national stage for opera and ballet – that proposal is called the Alternative.

Michael Storåkers ny ordförande för Kungliga Operan29.4.2024 11:13:33 CEST | Pressmeddelande

Michael Storåkers valdes idag till ny styrelseordförande för Kungliga Operan. Samtidigt valdes även Ingela Lindh till ny ledamot i styrelsen. »Jag är hedrad och ödmjuk inför uppdraget. Jag hoppas att mina erfarenheter från kulturinstitutioner, näringsliv och politik, i samarbete med styrelsen och ledningen för verksamheten, kan vara till nytta och stärka Operans position som nationalscen«, säger Michael Storåkers.