Michael Storåkers ny ordförande för Kungliga Operan

Michael Storåkers valdes idag till ny styrelseordförande för Kungliga Operan. Samtidigt valdes även Ingela Lindh till ny ledamot i styrelsen. »Jag är hedrad och ödmjuk inför uppdraget. Jag hoppas att mina erfarenheter från kulturinstitutioner, näringsliv och politik, i samarbete med styrelsen och ledningen för verksamheten, kan vara till nytta och stärka Operans position som nationalscen«, säger Michael Storåkers.

Michael Storåkers, styrelseordförande Kungliga Operan. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder.

Michael Storåkers, född 1972, är civilekonom från Handelshögskolan i Stockholm och har en master- samt kandidatexamen i konstvetenskap från Uppsala universitet. Michael är sedan tidigare även styrelseordförande för CFHILL AB, Rodebjer AB och A Day´s March AB. Han har också haft styrelseuppdrag i bland annat Handelshögskolan, Acne Studios, Skönhetsrådet och i Moderna Museets Advisory Board.  Michael Storåkers har också varit vd för Bukowskis AB, McCann Nordic AB och Storåkers McCann AB.

Han kliver in som styrelseordförande i Kungliga Operans mitt under en period av avgörande beslut kring Operahusets framtid. I förra veckan lämnade Statens Fastighetsverk in sin förstudie till regeringen med två olika alternativ för renovering, varav det ena förslaget innebär att Kungliga Hovkapellet inte längre skulle få plats i Operahuset efter renoveringen.

»Den största utmaningen framåt är förstås renoveringen av själva operabyggnaden.  Det som gör Operan speciell, inklusive operaverksamheten, Kungliga Baletten, Kungliga Hovkapellet och Unga Operan, är att verksamheten består av människor av kött och blod som många gånger använder sina kroppar som instrument. Detta måste vara vägledande i ombyggnadsarbetet och huset, skapat för Operan, måste kunna inrymma en samlad operaverksamhet även efter ombyggnaden. En sammanhållen Opera är en förutsättning för att kunna fullgöra uppdraget som Sveriges nationalscen. Renoveringen, som medför en längre stängning, behöver säkerställa att den byggnad som verksamheten kommer tillbaks till är bättre än när vi lämnade, både för de anställda och de som besöker Operan«, säger Michael Storåkers.

Kungliga Operan  kommer att bedriva sin verksamhet på annan plats under fem års tid, medan renoveringen pågår.

»I grunden kommer inte Operans verksamhet att stängas under renoveringsperioden. Vi har ett uppdrag som nationalscen och Sveriges största institution för scenkonst behöver i allra högsta grad vara verksam även när själva byggnaden renoveras. Mina erfarenheter från Moderna Museets renovering i början av 2000-talet var att det temporärt gick att behålla höjden i verksamheten på andra platser och även möta nya målgrupper, särskilt med vetskapen om att vi därefter kommer tillbaka till något bättre än det vi lämnade«, säger Michael Storåkers.

Vid stämman valdes även Ingela Lindh till ny ledamot i styrelsen. Hon är arkitekt och före detta stadsdirektör i Stockholm stad och ordförande för Musikhögskolan, samt nuvarande ordförande i Fastighetsägarna och ledamot i Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien och Stockholms Universitets styrelse.

Stämman röstade också för omval av ledamöterna Örjan Wikforss, Magnus Aspegren, Anders Bäck, Chrisoula Faniadis, Kasper Holten och Åsa Söderberg.

Tidigare ordförande Lena Olving lämnade Kungliga Operans styrelse i samband med stämman, efter sex år. Lena Olving valde att inte stå till förfogande för omval.

Aktiebolaget Kungliga Operan AB är ett helägt statligt bolag. Styrelsen består av åtta ledamöter samt tre arbetstagarrepresentanter.

Michael Storåkers. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder
Ingela Lindh. Foto: Kungliga Operan/Markus Gårder

Om Kungliga Operan

Kungliga Operan är Sveriges nationalscen för opera och balett och grundades av Gustav III 1773. Hos oss upplever du föreställningar i världsklass. Vi bjuder på starka känslor, tyll, tåspets och tragik med Kungliga Operans solister, Kungliga Operans kör, Kungliga Hovkapellet, Kungliga Baletten samt övriga medarbetare på och bakom scenen.

Ekmans Midsommarnattsdröm tillbaka på Kungliga Operan6.5.2024 07:37:07 CEST | Pressmeddelande

Hyllade koreografen Alexander Ekmans balett Midsommarnattsdröm skrevs för Kungliga Baletten 2015. "Skruvad sommarfest man sent ska glömma" skrev SvD vid urpremiären. Nu är Midsommarnattsdröm äntligen tillbaka på Operahusets stora scen och senare i vår får ännu fler chans att uppleva den, då Kungliga Baletten tar med sig uppsättningen på turné till Norrlandsoperan i Umeå. Nypremiär på Kungliga Operan nu på onsdag 8 maj och spelas till 18 maj. Spelas på Norrlandsoperan 31 maj - 1 juni.

Time to make the right decision about the renovation of the Royal Swedish Opera29.4.2024 13:51:58 CEST | Pressmeddelande

The National Property Board (Statens Fastighetsverk, SFV) has now submitted its report regarding an upcoming renovation of the Opera House. In the report, two different renovation proposals are presented: the Pre-study and the Alternative. Only one of these proposals has the right conditions for the business and operation of the Royal Swedish Opera and its government mission as a national stage for opera and ballet – that proposal is called the Alternative.