Spark & Grow

Spark & Grow har utmanat standarden för employer branding i Sverige genom att deras innovativa projekt "Meliva - Med hjärtat på rätt plats" nu tävlar i toppen av den ansedda tävlingen Employer Brand SM, Magnet Awards inom kategorin Kultur & Engagemang. Detta erkännande understryker byråns förmåga att skapa engagerande arbetskulturer på ett kostnadseffektivt, transparent och tidsbesparande sätt.

Spark & Grow utmanar traditionella konventioner inom Employer Branding med projektet "Meliva - Med hjärtat på rätt plats" och kniper en finalplats  i Magnet Awards.
Spark & Grow utmanar traditionella konventioner inom Employer Branding med projektet "Meliva - Med hjärtat på rätt plats" och kniper en finalplats i Magnet Awards.

Genom ett framgångsrikt nära samarbete med Meliva Sverige har projektet gjort stora framsteg på kort tid, med en imponerande ökning i Employee Net Promoter Score (eNPS) med 11 punkter och en patientnöjdhet på 90% enligt Nöjd Kund-Index (NKI). Dessa framsteg åstadkoms genom att snabbt identifiera och implementera ett Employer Value Proposition (EVP) som förankrats i företagets kärna, vilket sedan rullades ut i organisationen på mindre än ett år.

Lovisa Lönnqvist, HR-strateg Spark & Grow, betonar projektets unika tillvägagångssätt: "Genom att kombinera strategisk insikt med kreativ innovation har vi på rekordtid skapat och implementerat ett EVP som inte bara speglar Meliva Sveriges innersta värderingar men också aktivt engagerar dess 700 medarbetare och smittar av sig hos patienterna. Detta tillvägagångssätt garanterar inte bara kostnadseffektivitet genom att undvika årslånga processer men också snabba, mätbara affärsresultat. Det är precis vad dagens företag och speciellt HR behöver!"

Framgångsfaktorn i detta projekt visar på Spark & Grow's förmåga att snabbt hitta och utnyttja de resurser och den potential som redan finns inom ett företag. Genom att lära ut och möjliggöra för företaget att själva driva processen framåt, har projektet satt en ny standard för hur snabbt och effektivt employer branding-arbete kan genomföras och leverera resultat som känns ut i hela organisationen.

"När våra medarbetare klev upp på scenen under Melivadagen och spontant, direkt från hjärtat pratade utifrån det arbetsgivarvarumärke vi byggt, blev det kristallklart vilket bra jobb vi gjort”, säger Anders Westerholm, VD Meliva Sverige

”Tillsammans skapar vi en ny era av arbetsplatser där kultur och engagemang blomstrar", säger Lovisa Lönnqvist.

Projektet med Meliva Sverige bevisar hur strategiskt och innovativt employer branding-arbete, som är djupt förankrat i ett företags kärnvärderingar, kan transformera både intern kultur och extern uppfattning, och därmed driva framgång på alla plan.

Om Meliva Sverige:
Melivas resa i Sverige började under 2020 i samgåendet med ett flertal erfarna vårdgivare, och är redan en av landets allra största aktörer inom primärvård med omkring 140 000 listade patienter. I nuläget är Meliva ungefär 700 medarbetare.

Meliva har en gedigen erfarenhet bakom oss med rötter från den finska vårdgivaren Mehiläinen, som sedan 1909 varit ledande inom sjuk- och hälsovården i vårt nordiska grannland. Mehiläinen var också tidigt drivande i digitaliseringen av vård i mobilen och datorn, en utveckling Meliva fortsätter att driva i Sverige.

Om oss

Spark & Grow är en ledande byrå inom employer branding och HR-strategi, känd för sitt innovativa arbete med att hjälpa företag att skapa engagerande och inkluderande arbetskulturer.

Vi har många års erfarenhet av och spetskompetens inom marknadsföring, HR, automation och säljdrivande kommunikation och vi erbjuder både tjänster inom marknadsföring och inom HR.

Målet är att du ska stärka din marknadsposition, skapa en bra arbetsplats och få rätt förutsättningar på plats för att skapa framgång.

Följ Spark & Grow

Senaste pressmeddelandena från Spark & Grow

Företag som ghostar sina kunder - en skamfläck på nätet13.10.2023 11:43:00 CEST | Blogginlägg

Vi lever i en digital era där nästan allt vi gör sker online. Vi shoppar, kommunicerar, lär oss och mycket mer via internet. Men det finns en företeelse som blivit allt vanligare, och som kan vara otroligt frustrerande – nämligen när företag "ghostar" sina potentiella kunder. De flesta är bekanta med termen när det kommer till dejting, men tyvärr har fenomenet hittat sin väg även in i företagsvärlden.

Konsten att vara en bra beställare av kommunikation27.9.2023 09:33:00 CEST | Blogginlägg

Som marknadschef ställs du ständigt inför utmaningen att kommunicera ditt företags värdeerbjudande på ett sätt som engagerar och når rätt målgrupp. Ett av de mest effektiva sätten att göra detta på är genom välgenomtänkta kommunikationskampanjer. Men att vara en bra beställare av dessa kampanjer kan vara svårare än man tror. Varför är det så? Och hur kan du som marknadschef förbättra ditt arbete i den här rollen?