S: Stoppa kriminella företag från att driva bolag

Socialdemokraterna har i dag presenterat ett första paket med fyra åtgärder för att komma åt ekobrottsligheten och städa upp bland kriminella företag. Bland annat vill man att fler brott ska leda till näringsförbud och att revisionsplikten återinförs.

— Förutom att vi föreslår att fler brott ska leda till näringsförbud så vill vi också se en återinförd revisionsplikt, att bolagsverket ska få utökade befogenheter och att Bolagsverket ska kunna begära personlig inställelse. Regeringen har lagt fram vissa åtgärder för att stävja den ekonomiska brottsligheten, men betydligt mer måste göras. Här är några förslag som de kan gå vidare med ganska omgående, säger Mikael Damberg, ekonomiskpolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Enligt polisen kan brottsvinsterna i Sverige från den kriminella ekonomin årligen uppgå till mellan 100 och 150 miljarder kronor. Även näringslivet drabbas av kriminaliteten.

— I en rapport från Stockholms Handelskammare pekar man just på att den organiserade brottsligheten inte bara är ett problem för rättsväsendet utan också för hela samhället, inklusive näringslivet. Den ökade förekomsten av organiserad brottslighet i företagsvärlden leder till ökade kostnader, både direkt och indirekt, för företagen och har en negativ inverkan på den allmänna ekonomiska stabiliteten, säger Ardalan Shekarabi, rättspolitisk talesperson för Socialdemokraterna.

Åtgärdspaket i korthet

Fler brott ska leda till näringsförbud

Sänk ribban för näringsförbud så att kriminella aktörer inte har möjligheten starta eller driva företag för att begå brottslighet verksamhet. En sänkning av ribban för näringsförbud skulle kunna hindra olämpliga aktörer från att använda företag som ett verktyg för brott. Exempel på gängrelaterad brottslighet som skulle kunna leda till näringsförbud är narkotikabrott och bedrägerier, men även en sänkning av kraven för vissa typer av skattebrott eller andra eko-brott kan behövas.

Återinförd revisionsplikt

Slopad revisionsplikt har lett till mer kriminalitet. Ekobrottsmyndigheten har konstaterat att andelen bolag som anskaffats enbart i syfte att begå brott var nästan dubbelt så stor bland de bolag som hade avsagt sig revisor jämfört med de bolag som hade kvar revisor. En återinförd revisionsplikt skulle öka transparensen och göra det svårare för brottsliga aktörer att utnyttja bolag för olagliga syften. Tillsammans med återinförandet av revisionsplikten vill vi att regeringen utser en myndighet för att granska revisionerna och utdela straff till de företag som inte uppfyller revisionskravet.

Utökade befogenheter för Bolagsverket
Ge Bolagsverket en tydligare brottsförebyggande roll och ett tillsynsansvar för att stärka verkets arbete mot ekonomisk brottslighet. Ett tillsynsansvar skulle ge Bolagsverket mer långtgående befogenheter än de fått i sitt nya förordnande. Bolagsverket själva efterfrågar en tillsynsfunktion och vi tycker det är förvånande att regeringen inte går dem till mötes i detta.

Personlig inställelse
Det ska vara en självklarhet att de som företräder ett företag på pappret även är de som i driver bolaget i verkligheten. Gängkriminella ska inte kunna använda stulna, kapade eller falska identiteter för att starta bolag. Socialdemokraterna föreslår därför att Bolagsverket ska kunna förelägga om personlig inställelse när det är nödvändigt.

Vi har även tidigare förslagit åtgärder för att komma åt ekobrottsligheten inom välfärdssektorn. Bland annat genom en översyn av Lagen om Valfrihetssystem (LOV), en tillståndsplikt för fler branscher, och en svartlistning av oseriösa företag.