Svävande pingstliljor, 1700-tal och blomsterpoesi – ny utställning öppnar på Skansen 18 maj

“Maj är min absolut bästa månad. Naturen vaknar, exploderar och blir fulländad under bara några veckor. Ingen annan tid på året blir buketterna så vackra som nu, i hänryckningens tid”, säger floristen Johan Munter. I maj sätter han sin prägel på Skansens 1700-talsherrgård Skogaholm med utställningen Blomster i hänryckningens tid.

Johan Muner i Skogaholms Herrgård
Floristen Johan Munter skapar blomsterutställning på Skansen. Patricia Altsved/ Skansen

Helgerna 18-19 och 25-26 maj är det dags för Trädgårdsdagar på Skansen. I år tar trädgårdslusten över hela parken när gäster kan träffa trädgårdsmästare i de historiska trädgårdarna, botanisera på trädgårdsmarknaden eller naturpyssla. Dessutom blir det blomsterutställning i den vanligtvis stängda Skogaholms herrgård, i år signerad floristen och ägaren av Floristkompaniet, Johan Munter.

– Det finns inget så inspirerande som att försköna en plats med blommor. Det spelar ingen roll om det är till trädgårdsbordets eftermiddagsfika eller stora salen i denna makalösa 1700-talsgård. Att förvandla Skogaholms Herrgård till en blommande oas är en fantastisk upplevelse. Genom att förmedla känslan av förtjusning och extas vill jag välkomna besökare till en unik upplevelse där blommorna väcker nytt liv i historien, säger Johan Munter.

I utställningen Blomster i hänryckningens tid möts pampiga blomsterarrangemang och 1700-talsföremål ur Skansens samlingar i en storslagen upplevelse inspirerad av tidens ideal och rummens färg, form och funktion. Det blir festscener med svävande pingstliljor och arrangemang som speglar herrgårdens takmålning av gudinnan Ceres. Andra rum bjuder på en explosion av färger inspirerad av 1700-talets fascination för Asien och blomsterpoesi med doftande liljekonvaljer.

– Utställningen är ett roligt tillfälle att lyfta föremål ur våra samlingar som gestaltar en tid med mycket blomsterspråk i sina motiv, och där Johan Munters fingertoppskänsla för färg och form blir ett spännande möte mellan då och nu, säger Johan Schuisky, antikvarie på Skansen.

Utställningen Blomster i hänryckningens tid av Johan Munter är öppen helgerna 18-19 och 25-26 maj. Utställningen ingår i Skansens ordinarie entré.

För intervjuer eller pressbesök kontakta press@skansen.se

Johan Muner i Skogaholms Herrgård
Floristen Johan Munter skapar blomsterutställning på Skansen.
Johan Munter i Skogaholms Herrgård
Bukett av Johan Munter

Om Skansen

Mitt på den gröna ön Djurgården i Stockholm finns Skansen. En plats som levandegör upplevelser av natur och kultur – nu, då och i framtiden. Stiftelsen Skansen är världens äldsta friluftsmuseum, grundat 1891 av Artur Hazelius, och varje år kommer cirka 1,4 miljoner gäster till oss.