Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörers, (FSJ:s) yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag Infrastrukturplaneringen för perioden 2026–2037

FSJ anser att det är mest effektivt och samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur genom ett systematiskt förebyggande järnvägsunderhåll.

Termitsvetsare Strukton Rail

FSJ har lämnat in sitt yttrande över Trafikverkets inriktningsunderlag för Infratsrukturplaneringen för perioden 2026-2037.

Sammantaget är FSJ positiva till inriktningen i Trafikverkets inriktningsunderlag och anser i enlighet med Trafikverket, att den lägsta ambitionsnivån är att underhållsskulden inte tillåts växa ytterligare. För att komma till rätta med det eftersatta underhållet och även kortsiktigt öka effektiviseringen krävs en långsiktig planeringshorisont.

En långsiktig och stabil planering och en bättre upphandling kan bidra till ett effektivare och mer produktivt genomförande av järnvägsunderhållet. Med nya modeller för upphandling kan Trafikverket skapa möjligheter till innovation för entreprenörerna. Trafikverket bör ställa funktionella krav på järnvägsunderhållet samt i varje upphandling vara tydlig kring önskade effekter av reinvesteringsåtgärder i exempel tid och kvalitet. För att entreprenörerna skall kunna planera och investera i kapacitet behövs långsiktiga och tydliga investerings- och underhållsplaner. Det leder till att entreprenörerna vågar satsa på rekrytering och investering.

För entreprenörerna är resursfrågan en av de största utmaningarna och kommer vara under flera år. För att klara av att utföra framtidens underhåll och framtida investeringar är det helt avgörande att kunna rekrytera och behålla personal. För att klara kompetensförsörjningen måste avsaknaden av utbildningar och övningsanläggningar över hela Sverige lösas.

FSJ:s remissvar på Trafikverkets inriktningsplanering - www.jarnvagsentreprenorerna.se

Branschen vill bidra till att Sverige får mer nytta av investerade medel i järnvägen23.8.2023 16:19:07 CEST | Pressmeddelande

Regeringen ger Trafikverket i uppdrag att stärka sin beställarkompetens och redogöra för åtgärder i syfte att öka järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet. Järnvägsentreprenörerna vill bidra till att Sverige får mer nytta av investerade medel i järnvägen genom ett hållbart förebyggande underhåll. Det uppnår vi tillsammans med beställaren genom produktivitetsutveckling, innovation samt effektivare underhåll.

Positivt resultat för utbildningar till järnvägstekniker när MYH:s senaste ansökningsomgång publicerades13.1.2023 14:00:42 CET | Pressmeddelande

En av de största utmaningarna för Sveriges järnväg idag är det stora behovet av kompetensförsörjning därför välkomnar Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, FSJ Norrbottens satsning på järnvägsutbildningar. MYH har tilldelat Luleå kommun tre utbildningar som är viktiga för Sveriges järnvägs utveckling; Bantekniker, Kontaktledningstekniker samt Signaltekniker.