Företagare ger höga betyg för kommunens företagsservice
Företagen i Uppsala ger fortsatt höga betyg till kommunens företagsservice. Störst förbättring visar kommunens bygglovsverksamhet, som ligger väl över genomsnittet i Sverige. Resultaten kommer från Sveriges kommuners och regioners årliga undersökning "Öppna jämförelser – Företagsklimat 2023" som publiceras idag.

– Jag är stolt över att vi ännu en gång får bekräftelse på att företagen i Uppsala är nöjda med kommunens service. Vi kan konstatera att det kontinuerliga förbättringsarbetet ute i verksamheterna ger resultat och vi är stolta över de förbättringar vi åstadkommer, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Det totala resultatet för 2023 visar att viktiga serviceområden som effektivitet, tillgänglighet och information har förbättrats. Därmed ligger fem av sex serviceområden över genomsnittet för Sverige.
Bygglovsverksamheten visar även i år den största förbättringen
Nöjd-Kund-Index (NKI) som ökade från 60 (2021) till 68 (2022) har ökat ytterligare till 72 (2023). Det är väl över genomsnittet för Sverige på 68 och bättre än andra större städer i Sverige. Det viktiga serviceområdet effektivitet för bygglov har ökat till 71 (2023) från 63 (2022). Även markupplåtelser har förbättrat sitt NKI till 76 (2023) från 73 (2022).
Den positiva trenden för bygglovsprocessen förklaras av att verksamheten kontinuerligt arbetar med förbättringar. Löpande kontakter och dialog med företag ger värdefulla insikter kring deras behov och förväntningar. Alla insikter sammanställs, utvärderas och prioriteras inför genomförande, vilket ger en överblick av effekterna. Många automatiseringsinitiativ med hjälp av AI-verktyg såsom RPA (Robotic Process Automation) har också genomförts med fokus på att effektivisera administrationen. Det kan förklara det förbättrade betyget när det gäller effektivitet. Utöver detta ger ett nära samarbete med kommunens Kontaktcenter företagen en tydlig väg in till rätt kontakter.
– Vårt fokus på att kontinuerligt utveckla bygglovsprocessen utifrån företagens behov har verkligen gett resultat i de senaste två mätningarna. Genom att handläggaren lyssnar in företagaren kan vi föra in idéer och åsikter vidare in i vårt förbättringsnav. Där samlas all feedback digitalt och vi träffas löpande för att utvärdera och prioritera de aktiviteter som ska genomföras. Vi får också en överblick av vad som genomförs och har genomförts, säger Andreas Thoor, områdeschef för bygglov, Stadsbyggnadsförvaltningen.
Något som också har utvecklats och uppskattats är att de som arbetar med markupplåtelser har förbättrat tillgängligheten, vilket resulterar i att företagarna tidigt får snabb och tydlig återkoppling om vad som krävs för en effektiv process.
Så här säger företagarna
– Vi på Cytiva hanterar löpande en mängd bygglovsärenden och behövde se över våra rutiner och processer. Vi tog kontakt med kommunen och arbetade tillsammans fram en arbetsordning, rutiner och tydighet i hur vi går tillväga samt hur vi följer upp våra bygglovsärenden. När vi hörde av oss var kommunen väldigt snabba och hjälpsamma och skapade ett forum med rätt kontakter. Tillsammans har vi nu satt formerna för att en väl fungerande bygglovshantering för båda parter, säger Daniel Gillheim, Manager Facility Management, Cytiva Sweden AB.
– Vi har haft kontakt med kommunen för både små och stora ärenden. Som företagare behöver vi enkelhet, effektivitet och snabba beslut, gärna med en personlig kontakt när det är möjligt, och det har kommunen visat att de kan ge oss, säger Claes Landing, grundare och senior rådgivare på Forsa Hembageri och Güntherska Hovkonditori & Schweizeri.
Årlig mätning som visar vägen till förbättring
Sveriges kommuner och regioner, SKR, mäter kommunernas service i myndighetsärenden och företagsklimatet kontinuerligt. Under 2023 är företagens helhetsbetyg på Uppsala kommun oförändrat på 75 av 100 möjliga. Sedan 2012 har Uppsala stigit med hela 15 enheter, från 60. Snittet i Sverige är 75. Ett betyg över 70 klassas som högt av SKR i sin redovisning Öppna jämförelser av företagsklimatet.
– Att driva företagsklimatet framåt är en ständig utvecklingsresa. Nöjd-Kund-Index visar var vi behöver accelerera för att möta företagarnas förväntningar och behov samtidigt som vi ser var vi behöver stärka vårt arbete. Vi är tacksamma för de insikter och omdömen som företagarna ger oss att arbeta med i vårt förbättringsarbete och strävar efter att vara en bra affärspartner som skapar goda förutsättningar för att driva företag i vår kommun säger Charlotte Skott, näringslivsdirektör i Uppsala kommun.
Kontakter
Erik Pelling, (S)Kommunstyrelsens ordförande
Tel:018-727 13 18erik.pelling@uppsala.seAndreas ThoorOmrådeschef, bygglov
Tel:018-7261491andreas.thoor@uppsala.seCharlotte SkottNäringslivsdirektör
Tel:018-727 13 12charlotte.skott@uppsala.seMaria SchelinPressansvarigUppsala kommun
Tel:018-727 20 40maria.schelin@uppsala.seBilder

Uppsala är Sveriges fjärde största kommun med mer än 240 000 invånare. Här utvecklar vi Uppsala hållbart för att dagens och morgondagens invånare ska trivas och må bra. För här har vi nära till kunskap och samverkan. Här har vi nära till grönområden och inspirerande kultur. Här ska livet vara enkelt, tryggt och tillgängligt – för alla.
Följ Uppsala kommun
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uppsala kommun
Boksläpp – Ulleråker visar vägen för 100 % återbruk i byggbranschen14.5.2025 08:30:00 CEST | Pressinbjudan
Uppsala kommun lanserar boken "Från hus till hus", som dokumenterar ett av Sveriges mest ambitiösa demonteringsprojekt med återbruk. Media bjuds in till Ulleråker den 15 maj för boksläpp, studiebesök och panelsamtal om projektets betydelse för hållbar stadsutveckling och kommunens klimatmål.
Uppsala satsar på landsbygderna – ny handlingsplan12.5.2025 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Kommunstyrelsen har antagit en ny handlingsplan för landsbygdsutveckling som sträcker sig från 2025 till 2028. Den nya planen fokuserar på fem centrala utvecklingsområden som ska samverka för att göra Uppsala till Sveriges bästa landsbygdskommun.
17 maj invigs Slottshistoriska – Uppsala slott som du aldrig sett det12.5.2025 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
17 maj inviger vi Slottshistoriska. Var beredd på ett nytt historieberättande! På Uppsala slottshistoriska berättar vi om Uppsala slotts 500-åriga historia ur nya synvinklar.
Ny modell för direktanvisning breddar bostadsutbudet och ökar mångfalden6.5.2025 13:30:00 CEST | Pressmeddelande
Uppsala kommun erbjuder byggaktörer fram till årsskiftet direktanvisning av mark för kompletterande byggprojekt med upp till 100 bostäder. Med den nya och förenklade modellen för direktanvisning kan byggaktörer snabbt ansöka om markanvisning för bostäder som bidrar till en bättre blandning av bostäder i Uppsala.
Kristin Halvarsson, Ekbolanda gård utsedd till Årets landsbygdsaktör 20245.5.2025 13:15:00 CEST | Pressmeddelande
Kristin Halvarsson som driver Ekbolanda gård är en sann förebild och ambassadör för Uppsalas landsbygder. Med sitt engagemang för djurs hälsa, biologisk mångfald och närproducerad mat har Kristin satt gården, nära Ramstalund, på kartan och skapat en mötesplats som många älskar att besöka.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum