Booli

Här är Sveriges mest transparenta mäklare

I syfte att skapa en tryggare bostadsmarknad presenterar mäklarguiden Hittamäklare årligen en lista över Sveriges mest transparenta mäklare. En utmanande bostadsmarknad ställer höga krav på mäklarbranschen. I år toppar Erik Bysell vid Nestor Fastighetsmäkleri i Stockholm listan över Sveriges mest transparenta mäklare 2023. Han menar att människor i stökiga tider i högre grad söker sig till seriösa aktörer.

Erik Bysell på Nestor Fastighetsmäkleri

Hittamäklare erbjuder en plattform med opartisk information för att hjälpa säljare att hitta rätt mäklare inför sin bostadsförsäljning. Omdömen och recensioner från tidigare kunder ger användarna en bättre förståelse för mäklarnas kompetens och tillförlitlighet för att underlätta i beslutsfattandet. Genom sin årliga lista  “Sveriges mest transparenta mäklare” strävar Hittamäklare efter att främja förtroendekapitalet inom mäklarbranschen och lyfta fram de mäklare som prioriterar transparens och kundnöjdhet.

Transparensmåttet utgår ifrån de mäklare som samlat in omdömen från högst andel av sina bostadssäljare. Årets vinnare är mäklaren Erik Bysell som hade 59 försäljningar med en hundraprocentig transparens under 2023. Det innebär att han har samlat in omdömen från samtliga bostadssäljare.

- Det känns oerhört kul att vinna denna utmärkelse, i synnerhet under ett klurigt år som 2023 då bostadsmarknaden varit väldigt volatil. Rak kommunikation med alla parter har tydligt betalat sig. Jag och hela Nestor har sedan starten 2017 verkat för en mer rak och seriös mäklartjänst. Vi tror att såväl säljare som köpare får en angenämare upplevelse i sin bostadstransaktion om mäklaren är genuin och inte spelar en roll. En mäklare ska vara trovärdig och leverera en gedigen tjänst som gynnar uppdragsgivaren och inte arbeta primärt för personlig vinning, säger Erik Bysell, mäklare på Nestor.

Hårdare krav på kundupplevelse och förtroende
Enligt den senaste undersökningen av fastighetsmäklarbranchen från SKI* kan man se att köparnas och säljarnas krav på trygghet och förtroende fortsätter att öka - men även att det är en utveckling framförallt de enskilda mäklarna hänger med i.

- Vi tror att det är jätteviktigt att både branschen och de enskilda mäklarna är medvetna om de ökande kraven från deras kunder i mäklarvalet. Transparensen är en grundläggande faktor för att bygga förtroende, och där är både Erik Bysell och Nestor föredömen. Genom att uppmärksamma de mäklare som aktivt strävar efter öppenhet och kundnöjdhet, arbetar vi för att skapa en tryggare och mer transparent marknad för alla parter, säger Michaela Stany, ansvarig för Marknad och kommunikation på Hittamäklare.

Sveriges 10 mest transparenta mäklare under 2023

Sveriges mest transparenta mäklare Antal borttagna minus ej sålda annonser (st) Transparens (%)

Erik Bysell

Marcus Ljungdahl

Safa Kvist

Jessica Palm

Rasmus Logärd

Jakob Jakobsson

98.3

Adam Sörensen

97.8

Ylva Ekelund

97.8

Fredrik Wingenblixt

97.6

Amir Tadjerbashi

97.4

I bifogad pdf hittar du topplistan över de 30 mest transparenta mäklarna i Sverige, samt de fem mest transparenta mäklarna för varje län. Observera att topplistan avser mäklare som har publicerat minst 30 annonser under perioden 2023.

*Svenskt Kvalitetsindex 2023

Hittamäklare - en del av Booli

Booli är en bostadssajt med Sverige största samlade utbud av bostäder till salu, slutpriser och värderingar. Här finns även det största samlade utbudet av bostäder “snart till salu”. I Booli ingår även Hittamäklare som är en guide och jämförelsetjänst av mäklare. Tillsammans är vi en del av SBAB:s trygga och enkla tjänster för att köpa, sälja eller bo.

Booli search technologies ab

Följ Booli