Rutindikatorn: Rutavdragen håller sig på en stabil nivå – trots lågkonjunktur

Efterfrågan på hushållsnära tjänster håller sig stabil, trots lågkonjunkturen. Hittills under 2024 har svenskarna köpt tjänster för över 1,7 miljarder kronor – en minskning med mindre än en procent jämfört med förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen
Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen Foto: Helene Grynfarb

Under årets första tre månader har över 1,7 miljarder kronor betalats ut i rut-avdrag från Skatteverket, vilket innebär en minskning med omkring 0,7 procent jämfört med samma period 2023. Den marginella minskningen beror med högsta sannolikhet på lågkonjunkturen.

– Användningen av rut-avdraget håller sig stabil jämfört med föregående år. Det är ett styrkebesked för branschen att efterfrågan på rut-tjänster kvarstår. Trots det tuffa ekonomiska läget för hushållen är det inte rut-tjänster som man väljer att dra ner på, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen.

Hemstädning är fortsatt den vanligaste rut-tjänsten. Mellan januari-mars 2024 har drygt 1,2 miljarder kronor betalats ut i rut-avdrag för hemstädning. Det innebär en minskning med drygt 1 procent jämfört med samma period förra året.

Städtjänsterna står för 80 procent av alla köp som utförts första kvartalet, närmast följt av trädgårdstjänsterna på 4,1 procent.

– Rut-tjänsterna är mångsidiga och möjligheten finns för hushållen att ta hjälp i allt från trädgårdsarbete till IT-tjänster. Men det är tydligt att efterfrågan på rut domineras av städtjänster där fyra av fem rut-tillfällen är städtjänster. Företagen hjälper hushållen att få vardagen att gå ihop, säger Sjöberg.

Rutindikatorn

Rutindikatorn publiceras fyra gånger per år och baseras på data från Skatteverket som analyserats av Almega Hemserviceföretagen.

Länkar:

Här hittar du rutindikatorn: https://www.serviceforetagen.se/rutindikatorn/
Säkerställ att företaget har kollektivavtal och är auktoriserat av arbetsgivare och fack här: https://www.serviceforetagen.se/om-oss/vara-medlemmar/

Fakta om rutavdraget:

• “Rut” står för rengöring, underhåll och tvätt.
  • Rut-avdraget ger privatpersoner möjlighet att göra skatteavdrag för vissa sorters hushållsarbete.
  • Du får ett skatteavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för den hushållsnära tjänsten.
  • Du som köper rut-tjänster ansöker inte om avdraget, utan Skatteverket betalar direkt till den som utför arbetet.
  • Rot- och rutavdraget räknas ihop och är sammanlagt 75 000 kronor per person och år, varav max 50 000 kan användas till rot-avdrag.
  • Om du kan ta del av avdraget eller inte beror på hur mycket skatt du har betalat in under året och vilka andra avdrag du har gjort.
  • Utföraren ska vara godkänd för F-skatt.

*Uppgifterna baseras på Almega Hemserviceföretagens analys av Skatteverkets rut-statistik för i år (januari-mars 2024). Siffrorna är hämtade 10 april och kan komma att förändras om mer data rapporteras in.

Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Hemserviceföretagen
Köp av rut-tjänster Q1 2024 uppdelat på kategorier. (Skatteverket)

Vi är bransch- och arbetsgivar­organisationen för landets service­företag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlems­företag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer. Almega Hemservice­företagen representerar cirka 250 medlems­företag som tillsammans sysselsätter uppemot 7 000 anställda och omsätter omkring 4 miljarder årligen. Vi representerar en betydande andel av hemservice­branschen, sett till antalet anställda.