Rutindikatorn: Rut-tjänster ökade med över 200 miljoner
Efterfrågan på rut-tjänster har under inflationschocken mattats av. Nu syns tydliga tecken på att hushållen återigen köper hushållsnära tjänster i högre utsträckning. Under andra kvartalet 2024 köpte svenskarna tjänster för över 2 miljarder kronor. Det är en ökning med nästan 10 procent jämfört med samma period förra året. Det visar Rutindikatorn från Almega Hemserviceföretagen.

Under årets andra kvartal (april-juni) har över 2 miljarder godkänts att betalas ut i Rut-avdrag från Skatteverket. Det innebär en ökning med 9,6 procent jämfört med samma period 2023 då drygt 1,8 miljarder betalades ut.
– Användandet av rut-tjänsterna har under lågkonjunkturen hållit sig stabilt men utan att öka avsevärt. Det är glädjande att se att orderläget nu återigen ökar i takt med att inflationen har stabiliserats, säger Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert på Almega Hemserviceföretagen.
Även antalet beställningar av Rut har ökat under andra kvartalet. Från fjolårets 1 085 000 köp till årets 1 137 000 köp, detta innebär en ökning med 4,8 procent jämfört med föregående år.
– Att efterfrågan på rut-tjänster under andra kvartalet ökat med nästan 5 procent är inte förvånande. Under våren vittnade många av våra företag om att de hade väldigt mycket att göra. Vi förväntar oss att den trenden fortsätter. Den stora utmaningen för våra företag är att hitta kompetent personal som kan utföra alla uppdrag, avslutar Sjöberg.
För mer information, kontakta:
Hannes Sjöberg, näringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
telefon: 08 -762 60 28
mejl: hannes.sjoberg@almega.se
Nyckelord
Kontakter
Hannes Sjöbergnäringspolitisk expert, Almega Serviceföretagen
Tel:08-762 60 28Tel:072 - 229 37 90hannes.sjoberg@almega.seMichelle Jacobssonkommunikatör
Ansvarar för Almega Serviceföretagens kommunikation (webb, sociala medier, press mm.)
Bilder


Länkar
Vi är bransch- och arbetsgivarorganisationen för landets serviceföretag, där branscherna facility management, fönsterputs, hemservice, sanering och städ ingår. Totalt har föreningen 1 300 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter över 55 000 personer. Almega Hemserviceföretagen representerar cirka 250 medlemsföretag som tillsammans sysselsätter uppemot 7 000 anställda och omsätter omkring 4 miljarder årligen. Vi representerar en betydande andel av hemservicebranschen, sett till antalet anställda.
Följ Serviceföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Serviceföretagen
Strejk avblåst – nytt tjänstemannaavtal på plats17.4.2025 18:44:57 CEST | Pressmeddelande
Serviceföretagen har, efter medling, i dag kommit överens med Unionen om nytt kollektivavtal på det sedan tidigare varslade tjänstemannaavtalet. Därmed avblåses den strejk som skulle trätt i kraft på onsdag den 23 april.
Städbranschen ser positivt på Samhalls bantning26.3.2025 13:24:47 CET | Pressmeddelande
Almega Serviceföretagen välkomnar många av de nya förslagen i den nyligen släppta Samhallutredningen. Utredningen föreslår en bantning av Samhall, något Serviceföretagen ser positivt på.
Ta hem titeln Årets Städföretag 202520.3.2025 07:31:00 CET | Pressmeddelande
Nomineringen för priset Årets Städföretag 2025 har öppnats. Priset delas ut till ett auktoriserat städföretag, som varit ett föredöme i branschen, av fack och arbetsgivare tillsammans. Bland tidigare vinnare finns Städtjänst Westlund och Kundpartner Syd.
Rutindikatorn 2024: Studsmattseffekt för hemstädningen – Stor ökning av rut-tjänster16.1.2025 07:15:00 CET | Pressmeddelande
2023 var det första året någonsin då rut-användandet minskade. Men det har visat sig vara en tillfällig nedgång. 2024 är både antal rut-tillfällen och totalsumman av rut-avdrag uppe på rekordnivåer igen.
En enig nämnd fråntar auktorisationen från städföretaget Kleni AB13.12.2024 05:01:00 CET | Pressmeddelande
Auktorisationen är skapad för att stärka städ- och servicebranschen och lyfta fram seriösa företag. Det ska vara en trygghet för kunder, företag och medarbetare. Kriterierna är framtagna i samverkan mellan Almega Serviceföretagen, Fastighets och Kommunal. Auktorisationsnämnden, som utgörs av representanter från arbetsgivarorganisationen, fackförbunden och en opartisk ordförande, har valt att frånta Kleni AB auktorisationen då företaget inte längre lever upp till kriterierna. –Det är både bekymmersamt och sorgligt att företaget valt att agera i strid med Auktorisationens kriterier. Det drabbar deras personal, deras kunder och branschen i stort. Vi är fortsatt övertygade om att vår auktorisation är viktig för att stävja denna typ av beteende. Det är hårda krav för att få vara auktoriserad, säger Thomas Kolbe som är nämndens opartiska ordförande. –Redan innan det medialt kom fram att Kleni AB jobbar på ett sätt som inte är förenligt med auktorisationen påbörjade vi en fördjupad granskning
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum