Ökningen fortsätter för gröna passager på Øresundsbron

Andelen gröna passager över Øresundsbron har ökat med 60 procent på bara ett år.

Mer än var tionde passage över bron gick på el eller vätgas under årets första kvartal.

Andelen el- eller vätgasdrivna fordon ökar på Øresundsbron. Kunderna har möjlighet att ladda sina fordon vid betalstationen. Tomaz Lundstedt/Øresundsbron

Under årets första kvartal var andelen gröna passager för brons vägtrafik – där såväl personbilar som godstransporter ingår – i genomsnitt 11,7 procent per dag, vilket kan jämföras med 7,3 procent under samma period i fjol. Under rusningstrafiken på vardagsmorgnar var andelen 17 procent.

– Vi ser en stark och ihållande trend med allt fler gröna passager. Stigningen på 60 procent vittnar om en grön omställning på förbindelsen. Våra pendlarkunder går i bräschen eftersom andelen gröna passager är klart högst under morgonrusningen, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Øresundsbrons vision är att bli världens mest hållbara bro och därför analyseras andelen gröna passager i betalstationen. Mätningen började i januari 2023 och sedan dess har andelen fordon som kör med el eller vätgas ökat varje månad.

– Vi bryr oss om såväl vårt eget som kundernas koldioxidutsläpp på förbindelsen. Men våra mätningar bidrar också till en generell lägesbild om den hållbara omställningen av biltrafiken, säger Bengt Hergart.

Øresundsbro Konsortiet erbjuder kunder att ladda sina fordon i anslutning till betalstationen. Två snabbladdare finns i vardera riktningen.

– Vi vill involvera våra kunder i vår vision om att vara värdens mest hållbara bro. Med smidiga laddmöjligheter vid betalstationen gör vi det enklare för våra kunder att göra hållbara val, säger Bengt Hergart.

Fakta: Gröna passager på Øresundsbron

• Andelen gröna passager i mars 2024: 11,8 procent (Mars 2023: 7,5 procent)
  • Andelen gröna passager januari-mars 2024: 11,7 procent (Jan-mars 2023: 7,3 procent)
  • Sedan årsskiftet 2022/2023 kan Øresundsbro Konsortiet klassificera om huruvida passagerna görs av fordon som drivs med el eller vätgas.
  • Med hjälp av fordonsregister och nummerplåtsavläsning kan Øresundsbro Konsortiet räkna andelen fossilfria passager.
  • Mätningarna baseras endast på svensk- och danskregistrerade bilar, vilket motsvarar cirka 90 procent av alla passager.
  • Vardagsmorgnar och under rusningen på eftermiddagen, där pendlarkunderna kör mest, är andelen fossilbränslefria fordon störst.

Börsmeddelande: Information om statsstödsärendet5.3.2024 10:25:00 CET | Pressmeddelande

Med anledning av börsmeddelandet den 13 februari 2024. EU-kommissionen har den 5 mars publicerat beslutet om statligt stöd för Øresundsbro Konsortiet på sin webbplats: SA.52162: State aid in favour of the Oresund Bridge Consortium Beslutet hänvisar till ett åtagande från de danska och svenska staterna att säkerställa att Øresundsbro Konsortiet finansierar nya skulder och refinansierar befintliga skulder på marknadsmässiga villkor. Denna praxis har följts sedan EU-tribunalens dom 2018. De danska myndigheterna håller för närvarande på att beräkna det belopp som ska återkrävas för skatteåtgärderna. Det förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Konsortiets finanser. Vänligen kontakta Øresundsbro Konsortiets ägare för ytterligare kommentarer: Transportministeriets presstjänst Finansdepartementet, presskontakt hos finansmarknadsministern