“Det finaste jag vet är ett tack för hjälpen” – fredagsporträttet med Ali Alici

Med kunskap från restauranglokaler och service tog Ali steget till att utbilda sig till fastighetstekniker. Familjen är viktig, liksom promenader, simning och smultronstället i Älvkarleby. Gladast är han när han får jobba i sitt älskade Hjulsta. Lär känna Ali idag i veckans fredagsporträtt:

Fastighetsteknikern Ali
Foto: Erika Norell/Einar Mattsson

När och hur hamnade du på Einar Mattsson?
— Jag började här för ett år sedan ganska exakt. Det var en kompis som rekommenderade mig att söka jobb här på Einar Mattsson. Han jobbar här och trodde att det skulle passa mig.

Vad har du jobbat med tidigare?
— Jag har varit egen företagare och jobbat inom restaurangbranschen där jag haft och drivit restauranger i 21 år i Stockholm och Oslo.

Vad gjorde att du sökte dig till fastighetsbranschen?
— Jag gick el-utbildning på gymnasiet och efter alla år inom restaurang så ville jag prova något annat och gick en utbildning på 1,5 år för att bli fastighetstekniker.

Vad drömde du att jobba med som vuxen när du var barn?
— Som många andra barn så ville jag bli polis eller brandman.

Som tekniker har du ett flera verktyg på dig. Vilket är ditt favoritverktyg och vilket skulle du aldrig kunna klara dig utan när det behövs?
— Då svarar jag att skruvmejseln och polygripen är mina bästa redskap under en arbetsdag.

Vad är det roligaste med ditt jobb som fastighetstekniker?
— Att ingen dag är lik den andra. Det är också olika utmaningar med att träffa olika människor med olika bakgrunder och kulturer från hela världen. Det finaste jag vet är att få ett tack för hjälpen och att se glada hyresgäster med leende på läpparna när jobbet är klart.

Gör du även praktiska saker på fritiden?
— Nej, jag går gärna en lång promenad, simmar, bowlar och gör utflykter med familjen.

Vilka är dina andra fritidsintressen?
— En stunds fiske är trevligt och jag gör gärna olika aktiviteter med familjen.

Har du ett smultronställe någonstans?
— Ja, det är vårt fritidshus som ligger i Älvkarleby, nära Gävle. Där är vårt lilla paradis.

Du är en uppskattad fastighetstekniker. Vad beror det på att kollegor och hyresgäster gillar dig tror du?
—  Jag är en glad och positiv person som sprider energi omkring mig.

Om du ska välja ett bolag för fastighetsförvaltning, varför ska du välja Einar Mattsson då tycker du?
— Därför att det är ett tryggt och klokt val. Einar Mattsson vill göra skillnad för dig som fastighetsägare.

Du har jobbat i hela huvudstaden. Har du någon särskild favoritstadsdel eller ett område som betyder lite extra för dig?
— Ja, Hjulsta, där Einar Mattsson har väldigt många bostäder.

Finns det någon särskild fastighet du gillar lite extra?
—  Ja, då är det Edingekroken i Hjulsta. Det huset känner jag utan och innan.

Vad har digitaliseringen betytt för dig som tekniker?
— Det har underlättat och allt går mycket smidigare idag, främst med inrapporteringar av data av olika slag. Vi slipper fylla i massa olika papper och kan se sammanställningar och resultat och ärenden direkt.

Hur tror du att ditt yrke ser ut om tio år?
— Så länge det finns bostäder och Stockholm växer, så kommer det att behövas fastighetstekniker. Mekaniska fel behöver en människa hantera trots digitalisering och AI.

Om du ska tipsa om ett riktigt bra hållbarhetstips, vad säger du då?
—  I Hjulsta har vi satt in vattenbesparande duschmunstycken. De sparar många liter vatten och förändrar inte duschupplevelsen särskilt mycket.

Einar Mattsson AB är moderbolag i en familjeägd bolagsgrupp som varit verksam på Storstockholms fastighets- och byggmarknad sedan 1935. Idag är Einar Mattsson-sfären Stockholms största privata ägare av hyresbostadsfastigheter. Med genomförandekraft i alla konjunkturer är koncernen bland de mest aktiva projektutvecklarna av nya bostäder i regionen. Den kommande tioårsperioden planerar Einar Mattsson att uppföra 4 000 nyproducerade bostäder i egen regi. Koncernens förvaltningsbolag förvaltar drygt 14 000 bostäder åt en bred kundkrets av etablerade fastighetsägare. Bolagsgruppen omfattar även en verksamhet som arbetar med investeringar utanför kärninnehaven. Läs mer om oss på einarmattsson.se och Facebook.

”Det är roliga och spännande projekt med en mycket fin slutprodukt” — Einar Mattssons fredagsporträtt med Frida Tavana17.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Energispridande och gladlynt tar sig entreprenadingenjör Frida Tavana sig an ett av byggbolagets projekts ekonomistyrning och koll på kvalitet och miljö. Efter bara ett halvår har hon snabbt kommit in i arbetet. Med stor kommunikativ förmåga och stor tillit till kunniga kollegor går dagarna fort på projekten. Fritiden ägnas åt massa saker, då Frida är genuint nyfiken på nya människor och platser. Lär känna Frida i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson:

Einar Mattsson förvärvar mark för nytt bostadsprojekt i Nacka16.5.2024 08:31:00 CEST | Pressmeddelande

Under april 2024 har Einar Mattsson förvärvat mark i Jarlaberg, i närheten av Nacka Forum. På platsen planerar Einar Mattsson att uppföra ett kvarter med cirka 50 - 55 bostäder, ett mindre antal radhus och lokaler som placeras ut mot ett trivsamt torg. Kvarteret ritas av Varg arkitekter. Detaljplan har vunnit laga kraft och nu kan projektering starta. Efter bygglov planeras byggstart till våren 2025. Säljare av marken är Svenska Nyttobostäder AB.

Einar Mattsson tar intryck av kulturhistoriska värden och ökar tryggheten i moderniseringen av Slakthusområdet13.5.2024 05:58:00 CEST | Nyheter

Slakthusområdet var en gång det ställe där Sveriges modernaste och största slakterier låg. Sedan har andra verksamheter funnits där och nu handlar det om att nå Stockholms stads mål om att skapa återskapa en plats med där bostäder, företag, fokus på mat, kultur och upplevelser samsas. Inte bara för de boende i området utan också för alla stockholmare.

Brf Lokstallarna – hemtrevligt, centralt, tidlöst och modernt7.5.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Hagastaden är ett unikt stadsutvecklingsprojekt i life science-miljö där samhälle, forskning och näringsliv möts i en helt ny innerstadsdel. När Hagastaden står klar 2030 har Stockholm tillförts 50 000 nya arbetsplatser och 6 000 nya lägenheter. Inräknat de 243 bostäderna i projektet brf. Lokstallarna kommer Einar Mattsson att ha producerat cirka 750 av dessa lägenheter och ett 25-tal lokaler därtill. Det betyder att Einar Mattsson är en av de största bostadsutvecklarna i Hagastaden.