Tobiasregistret väljer Spoon som ny kommunikationspartner
Nu står det klart: Spoon blir Tobiasregistrets nya byrå och kommer att stötta dem med strategisk och taktisk kommunikation för att rekrytera fler personer till registret.
Tobiasregistret är det svenska registret för givare av blodstamceller och fungerar som en länk mellan patienter och givare i Sverige men även internationellt. Behovet av fler personer som kan ställa upp som stamcellsdonatorer är stort, inte minst i gruppen unga män.
– Trots att vi är cirka 240 000 registrerade givare idag hittar fortfarande var tredje patient aldrig en matchande givare. För de här patienterna är en stamcellstransplantation ofta det sista och enda hoppet att kunna överleva sin sjukdom och därför måste vi bli fler. Det är på riktigt en fråga om liv och död, säger Hannah Gustafson, kommunikationsansvarig för Tobiasregistret.
Spoon vann den offentliga upphandlingen i knivskarp konkurrens med 25 andra byråer.
– Det här är verkligen ett drömprojekt för oss. Vi har lång och framgångsrik erfarenhet av att skapa engagerande kommunikation för unga målgrupper och har vass kompetens inom social media. Nu hoppas vi kunna hjälpa Tobiasregistret att nå unga svenskar för detta livsviktiga ändamål, säger Helena Kämpfe Fredén, senior strateg på Spoon.
Teamet på Spoon ska hjälpa Tobiasregistret att nå och rekrytera friska personer mellan 18–35 år, med mål om 20 000 personer per år.
– Vi ser fram emot att tillsammans med Spoon hitta nya vägar att framför allt nå de unga männen, som idag är kraftigt underrepresenterade i registret. Det är en målgrupp som generellt har ett lägre engagemang i frågor kopplade till välgörenhet, vilket man ju i viss mån kan säga att Tobiasregistret handlar om. Så det är en svår men bokstavligen livsviktig utmaning vi tar oss an tillsammans med Spoon, säger Hannah Gustafson.
Arbetsgrupp Spoon:
Helena Kämpfe Fredén, strateg
Linda Fagerlind Berkö, produktionsledare
David Linder, creative director
Fanny Juhlin, copywriter
Rebecka Häggblom, graphic and motion designer
Ludvig Olsson, digital expert (Trickle)
Nyckelord
Kontakter
Maria BiesterfeldtAgency director StockholmSpoon
Tel:+46 73 504 76 91maria.biesterfeldt@spoon.seBilder
Spoon är en strategisk och kreativ byrå som använder redaktionella metoder och berättande för att skapa innehåll som engagerar, konverterar och bygger varumärken.
Spoon har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och London. Vi är dessutom en del av den medarbetarägda byrågruppen People People People.
Följ Spoon
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Spoon
Spoon ersätter inhousebyrå hos teknikkonsult30.9.2024 16:48:10 CEST | Pressmeddelande
Teknikkonsulten COWI Sverige väljer Spoon som sin byråpartner. Uppdraget kommer i första hand att omfatta grafisk produktion, men även kreativa koncept och innehållsproduktion. Avtalet löper över tre år.
Spoon vinner flera uppdrag för Göteborgs stad19.9.2024 09:25:08 CEST | Pressmeddelande
Styr & Ställ, Masthuggskajen, grundskoleförvaltningen i Göteborg och Vårt Göteborg. Det är några av de uppdrag för Göteborgs stad som Spoon har vunnit på sistone.
Spoon stärker erbjudandet inom sociala medier – går ihop med KIT4.9.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Byrån KIT går ihop med den strategiska kommunikationsbyrån Spoon. Med ny kompetens vässas Spoons position inom sociala medier ytterligare.
Spoon och Trickle vinner Umeå universitet18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under de senaste fyra åren har Spoon varit Umeå universitets kommunikationsbyrå. När universitetet nyligen upphandlade en taktisk och kreativ byrå fick Spoon förnyat förtroende. Samtidigt vann systerbyrån Trickle från byrånätverket People People People uppdraget som digital distributionsbyrå.
Barncancerfonden väljer Spoon som byråpartner för sociala medier21.12.2023 15:14:04 CET | Pressmeddelande
Spoon blir ny samarbetspartner för Barncancerfonden. Uppdraget omfattar produktion och strategi för sociala medier. Spoon kommer in med en stark förmåga att kombinera strategi och kreativitet i kampen mot barncancer, säger Tor Löwkrantz Waxin, kommunikationschef på Barncancerfonden.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum