Tobiasregistret väljer Spoon som ny kommunikationspartner

Dela

Nu står det klart: Spoon blir Tobiasregistrets nya byrå och kommer att stötta dem med strategisk och taktisk kommunikation för att rekrytera fler personer till registret. 

Arbetsgruppen, f.v. Rebecka Häggblom, Fanny Juhlin, Linda Fagerlind Berkö, David Linder, Ludvig Olsson (Trickle), Hannah Gustafson (Tobiasregistret), Helena Kämpfe Fredén.
Arbetsgruppen, f.v. Rebecka Häggblom, Fanny Juhlin, Linda Fagerlind Berkö, David Linder, Ludvig Olsson (Trickle), Hannah Gustafson (Tobiasregistret), Helena Kämpfe Fredén.

Tobiasregistret är det svenska registret för givare av blodstamceller och fungerar som en länk mellan patienter och givare i Sverige men även internationellt. Behovet av fler personer som kan ställa upp som stamcellsdonatorer är stort, inte minst i gruppen unga män.

– Trots att vi är cirka 240 000 registrerade givare idag hittar fortfarande var tredje patient aldrig en matchande givare. För de här patienterna är en stamcellstransplantation ofta det sista och enda hoppet att kunna överleva sin sjukdom och därför måste vi bli fler. Det är på riktigt en fråga om liv och död, säger Hannah Gustafson, kommunikationsansvarig för Tobiasregistret. 

Spoon vann den offentliga upphandlingen i knivskarp konkurrens med 25 andra byråer. 

– Det här är verkligen ett drömprojekt för oss. Vi har lång och framgångsrik erfarenhet av att skapa engagerande kommunikation för unga målgrupper och har vass kompetens inom social media. Nu hoppas vi kunna hjälpa Tobiasregistret att nå unga svenskar för detta livsviktiga ändamål, säger Helena Kämpfe Fredén, senior strateg på Spoon. 

Teamet på Spoon ska hjälpa Tobiasregistret att nå och rekrytera friska personer mellan 18–35 år, med mål om 20 000 personer per år.

– Vi ser fram emot att tillsammans med Spoon hitta nya vägar att framför allt nå de unga männen, som idag är kraftigt underrepresenterade i registret. Det är en målgrupp som generellt har ett lägre engagemang i frågor kopplade till välgörenhet, vilket man ju i viss mån kan säga att Tobiasregistret handlar om. Så det är en svår men bokstavligen livsviktig utmaning vi tar oss an tillsammans med Spoon, säger Hannah Gustafson.

Arbetsgrupp Spoon:

Helena Kämpfe Fredén, strateg
Linda Fagerlind Berkö, produktionsledare
David Linder, creative director
Fanny Juhlin, copywriter
Rebecka Häggblom, graphic and motion designer
Ludvig Olsson, digital expert (Trickle)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

F.v. Rebecka Häggblom, Fanny Juhlin, Linda Fagerlind Berkö, David Linder, Ludvig Olsson (Trickle), Hannah Gustafson (Tobiasregistret), Helena Kämpfe Fredén
F.v. Rebecka Häggblom, Fanny Juhlin, Linda Fagerlind Berkö, David Linder, Ludvig Olsson (Trickle), Hannah Gustafson (Tobiasregistret), Helena Kämpfe Fredén
Ladda ned bild

Spoon är en strategisk och kreativ byrå som använder redaktionella metoder och berättande för att skapa innehåll som engagerar, konverterar och bygger varumärken.

Spoon har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö, Oslo och London. Vi är dessutom en del av den medarbetarägda byrågruppen People People People.

Besök vår hemsida

Följ Spoon

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spoon

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye