Länstrafiken Kronoberg

Sommarerbjudande från länstrafiken: Ta med en vän på din periodbiljett

I sommar erbjuder Länstrafiken Kronoberg alla resenärer med periodbiljetterna 30-dagar, 365-dagar eller Flex 10/30 att ta med en vän kostnadsfritt på resan med bussen eller tåget.

Erbjudandet gäller under perioden 15 juni – 15 augusti för alla resenärer som har en pågående giltig periodbiljett eller köper och aktiverar någon av periodbiljetterna som ingår i erbjudandet*. Erbjudandet gäller för resor inom Kronobergs län.

- Vi tycker det känns roligt att kunna erbjuda våra mest trogna resenärer den här fina möjligheten i sommar, säger trafikdirektör Pär Welander. Det är ett jättebra tillfälle att utforska vårt vackra län tillsammans med en vän.

Trafiknämndens ordförande Carina Bengtsson ser det också som en möjlighet för fler Kronobergare att få upp ögonen för kollektivtrafiken.

- Det är ett riktigt bra erbjudande och jag hoppas så många som möjligt tar chansen att bjuda med sig någon på en resa i Kronoberg under hela sommaren utan en extra kostnad.

* Fritidsbiljetter, Sommarlovskort och Senior 80+ ingår inte i erbjudandet.

Kontakter

Länstrafiken Kronoberg är en del av Region Kronoberg och har i uppgift upphandla, samordna, planera, utveckla och marknadsföra kollektivtrafiken i länet. Vi ansvarar även för samordning av andra trafikuppdrag efter särskild överenskommelse med respektive kommun eller Region Kronoberg.

Följ Länstrafiken Kronoberg

Senaste pressmeddelandena från Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg lämnar stabsläget12.1.2024 11:10:18 CET | Pressmeddelande

Den 10 december övertog trafikföretaget Connect Bus uppdraget att utföra linjetrafiken i Kronoberg. Starten av det 12-åriga avtalet har kantats av uppstartsproblem som drabbat resenärerna. Åtgärderna som Länstrafiken Kronoberg tillsammans med Connect Bus vidtagit för att komma tillrätta med problemen som uppstod i samband med uppstarten av det nya trafikavtalet ger nu effekt och ytterligare åtgärder och förbättringsaktiviteter är planerade att genomföras framöver vilket innebär att länstrafiken nu lämnar stabsläget.

42 företag konkurrerade om upphandling av Serviceresor och skolskjuts i Kronobergs län från 202519.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Region Kronoberg fattade idag tilldelningsbeslutet som gäller upphandlingen av Serviceresor och skolskjuts i Länstrafiken Kronobergs regi från 1 juli 2025. Det blir fem trafikföretag som får dela på uppdraget som omfattar 249 fordon och är uppdelat i 31 olika trafikområden. Avtalet är sex år och det totala kontraktsvärdet beräknas till ca 1,2 miljarder kronor.