DIK: Nästan varannan norrlänning tror inte att de kommer orka jobba heltid fram till pensionen

Bara 45 procent av de i norra Sverige som idag arbetar heltid tror att de kommer att orka jobba heltid hela vägen till pensionen, om 40-timmarsveckan kvarstår. Det visar en ny Sifo-undersökning gjord på uppdrag av fackförbundet DIK. Sverige har idag högst veckoarbetstid i Norden – men nu rör det sig i frågan.

Anna Troberg, förbundsordförande i DIK.
Anna Troberg, förbundsordförande i DIK. Anna-Lena Ahlström

Befolkningen i norra Sverige tror, enligt undersökningen, i lägre grad än befolkningen i Sverige i stort att de kommer att orka jobba heltid hela vägen till pensionen om arbetstiden fortsätter att vara 40 timmar i veckan. Detta samtidigt som pensionsåldern höjs och stressrelaterade sjukskrivningar skjuter i höjden.

– Det borde vara en väckarklocka när så många norrlänningar i arbetsför ålder känner att de inte kommer att orka hela vägen till pensionen om veckoarbetstiden fortsätter vara 40 timmar, säger Annika Winning, lokalfacklig representant för fackförbundet DIK i Umeå.

Majoriteten av svenskarna vill ha 30 timmarsvecka
Det är över 50 år sedan nuvarande lagstiftning om 40 timmars arbetsvecka infördes. Och DIK:s rapport visar att 64 procent av svenskarna vill ha 30 timmars arbetsvecka (i norra Sverige är siffran 65 procent). En majoritet av den svenska allmänheten är enligt undersökningen även övertygad om att vi kommer att arbeta mindre än 40 timmar per vecka i framtiden. En av tre tror att det kommer ske redan inom fem till tio år.

– Från fackligt håll så känns det viktigt att veta att vi har majoriteten av svenskarna med oss när vi jobbar för sänkt arbetstid för alla, säger Annika Winning.

Undersökningen visar också att intresset för att sänka arbetstiden har ökat de senaste två åren. Unga i åldern 20–29 är mer positiva till 30 timmars arbetsvecka än genomsnittet och är de som i högst grad ändrat uppfattning i frågan under de senaste två åren. DIK:s förbundsordförande Anna Troberg tycker att vi ska se till våra grannar.

– Norge, Danmark och Island har redan kortat arbetstiden utan att samhällsekonomin tagit skada. Varför skulle inte Sverige kunna göra samma sak? Det här är vad svenskarna vill. Det skulle dessutom göra att fler skulle orka jobba längre, säger Anna Troberg.

Mindre stress och ökad livskvalitet väger tyngst
De vanligaste skälen till att vilja sänka arbetstiden är för att få ökad livskvalitet, bättre balans mellan arbete och privatliv eller minskad stress. För männen väger det tyngst med ökad livskvalitet medan minskad stress är kvinnornas vanligaste orsak.

– Det är dags att modernisera arbetslivet. I och med teknikutvecklingen har möjligheterna att sänka arbetstiden aldrig varit större. Det behövs i en tid när sjukskrivningarna är högre än någonsin, särskilt bland kvinnor, och vi dessutom förväntas jobba allt längre upp i åldrarna. DIK vill se en justering i arbetstidslagen som ger alla rätt till sänkt arbetstid med bibehållen lön, säger Anna Troberg.

Utvalda siffror för norra Sverige*
(*Svarande är personer i yrkesverksam ålder bosatta från Västernorrland och Jämtland upp till finska gränsen)

• 65 procent av de yrkesverksamma i norra Sverige vill se 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön.
  • 45 procent av de norrlänningar som idag arbetar heltid tror att de kommer fortsätta orka göra det hela vägen till pensionen om arbetstiden fortsätter vara 40 timmar per vecka.

Utvalda nationella siffror

• 64 procent av hela den yrkesverksamma allmänheten vill se 30 timmars arbetsvecka med bibehållen lön.
  • 68 procent av 20–29-åringarna vill ha 30-timmarsvecka med bibehållen lön.
  • 82 procent av kvinnorna, i åldern 30–49 år, vill ha 30-timmarsvecka.
  • 44 procent av kvinnorna och 56 procent av männen som idag arbetar heltid tror att de kommer fortsätta orka göra det hela vägen till pensionen om arbetstiden fortsätter vara 40 timmar per vecka.
  • 53 procent tror att vi kommer arbeta mindre än 40 timmar per vecka i framtiden, och 32 procent tror att det kommer ske redan inom 5–10 år.

Se nationellt pressmeddelandet för hela rapporten här.

Läs rapporten i sin helhet här.

Om rapporten

Rapporten baseras på en undersökning som Verian (tidigare Kantar Public och Sifo) genomfört på uppdrag av fackförbundet DIK. Undersökningen gjordes i januari 2024 genom webbintervjuer i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen. Antalet respondenter var 2 030 personer i den svenska allmänheten i yrkesverksam ålder (20–66 år).