Var fjärde jobbannons har försvunnit - branscherna som störtdykt mest

Det är fortsatt tufft på den svenska arbetsmarknaden. Under det första kvartalet i år har en fjärdedel av antalet jobbannonser minskat jämfört med samma period förra året. Tuffast är det inom teknikbranschen och kundtjänst med minskning på 89 respektive 71 procent. Kronoberg är det län där flest jobb försvunnit.

Anita Rae vd Jobbland Sverige
Anita Rae vd Jobbland Sverige Foto: Jobbland

I februari informerade regeringen om en minskad sysselsättning på den svenska arbetsmarknaden samtidigt som antalet arbetslösa personer ökade. Enligt de senaste siffrorna från Statistikmyndigheten (SCB) ligger arbetslösheten idag på 8,1 procent och förväntas inom en snar framtid att nå den högsta nivån på ett decennium, med undantag för pandemin.

Enligt data från Jobbland, Sveriges snabbast växande jobbsökmotor, har antalet jobbannonser minskat med cirka en fjärdedel under det första kvartalet jämfört med förra året. Störst minskning har skett i Kronobergs län (33 procent) tätt följt av Jönköpings län (30 procent) och Jämtlands län (29 procent).

– Det är ett fortsatt dystert läge som råder. Vi har under hela 2024 sett en generell nedgång i antal jobbannonser i landet, något som lär fortsätta under året med tanke på antalet konkurser som är fortsatt höga. Med ett förbättrat ränteläge skulle vi kunna se en brytpunkt efter sommaren där fler bolag vågar satsa mer på nyrekryteringar igen, säger Anita Rae, vd för Jobbland Sverige.

Branscherna där antalet lediga jobb minskat mest
I januari fanns 69 929 jobbannonser publicerade på Jobbland, i februari 70 101 och i mars 52 349 stycken. Under samtliga månader fanns färre annonser ute jämfört med samma period förra året,  mars hade den största skillnaden med en minskning på 44 procent.

Generellt är det värst inom teknikbranschen där antalet jobbannonser under årets första kvartal minskat med 89 procent jämfört med samma period i fjol. Andra branscher där man kan se en tydlig minskning är inom Kundtjänst (71 procent) samt Naturvetenskap (70 procent). Den enda branschen där antalet jobbannonser har ökat under det första kvartalet i jämförelse med samma period förra året är inom Administration (13 procent).

– Trots det dystra läget i början av året ser vi nu i april att fler arbetsgivare gett sig ut på marknaden och letar efter kompetens. Just nu, finns närmare 68 000 jobbannonser publicerade på Jobbland där branscherna med flest lediga jobb är Administration, Hälso- och sjukvård samt Försäljning, fortsätter Anita Rae.

Antal jobbannonser ute per län i Sverige (31 mars 2024):

Län

- 29,47 %

Gotlands län

- 28,72 %

Branscherna med flest jobbannonser första kvartalet 2024*:

1. Administration
  2. Hälso- och sjukvård
  3. Försäljning

Branscherna med störst nedgång första kvartalet 2024 jämfört med samma period 2023*:

1. Teknik (-88,74 %)
  2. Kundtjänst (-71,4 %)
  3. Naturvetenskap (-69,79 %)
  4. Miljövård och hälsoskydd (-59,5 %)
  5. Socialt arbete (-53,5 %)
  6. Utbildningssektorn (-47,6 %)
  7. Marknadsföring, media och kommunikation (-42,9 %)
  8. Data och IT (-38,0 %)
  9. Frisk- och kroppsvård (-32,8 %)
  10. Bygg och anläggning (-31,5 %)

* Statistik från jobbland.se under perioden 1 januari-31 mars 2024.

Anita Rae vd Jobbland Sverige