Interflora stöttar Majblomman

Årets majblommeförsäljning är i full gång. Hittills har barnens insamling slagit alla rekord. Majblommeförsäljningen har ökat rejält jämfört förra året när den andra insamlingsveckan inleds.
Barnens insamling får sedan ett par år dessutom värdefull draghjälp av Interflora. Floristkedjan har tagit fram en särskild bukett i årets lila färger. För varje såld bukett går 30 kronor oavkortat till Majblommans arbete mot barnfattigdom i Sverige. Interfloras florist Anette Strahl:
– Jag valde lila snittblommor som är typiska för säsongen, som klematis, prärieklocka och limonium. För att förstärka den vårfräscha känslan plockade jag in några vita också – lejongap, slöjsilja, Alstroemeria och Krysantemum Santini.
Majblommans generalsekreterare Åse Henell om samarbetet:
- Att barn över hela landet säljer majblommor är en tradition som verkligen hör våren till, och att få extra stöd genom en blombukett känns självklart och välkommet. Rätt samarbeten med engagerade företag är jätteviktigt för Majblommans ändamål.
I dag lever ett av tio barn i en ekonomiskt utsatt situation. Tack vare den traditionella insamlingen kan Majblomman stötta barn i familjer med små marginaler, över hela landet Det handlar om allt från kläder och skor till fritidsaktiviteter och upplevelser.
- Majblommans volontärer rapporterar att behoven har ökat de senaste två åren. Pengarna vi samlade in förra året är slut, trots att vi slog alla rekord. Så det är viktigare än någonsin att köpa majblommor, säger Åse Henell.
Barnens majblommeförsäljning pågår t o m 1 maj.
Kontakter
Liv Landell MajorPressekreterare
Tel:+0708742713liv.landell@majblomman.seBilder
Om oss
Följ Majblommans Riksförbund
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Majblommans Riksförbund
Inbjudan till pressträff 25/313.3.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Ny undersökning: ökande ekonomiska svårigheter för barnfamiljer
Majblomman och Elgiganten inspirerar barnen i nytt samarbete10.3.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Elgiganten blir ny företagspartner till barnrättsorganisationen Majblomman, vars ändamål är att minska barnfattigdomen i Sverige. Elektronikkedjan bidrar på bred front under insamlingen, då barn över hela landet säljer majblommor.
Tävla om nästa års majblomma!3.2.2025 10:14:18 CET | Pressmeddelande
Nyss avslöjades 2025 års gula majblomma, som kommer att säljas av barn över hela landet. Nu bjuder Majblomman in till nästa års designtävling. Alla under 18 är välkomna att skicka in tävlingsbidrag via barnrättsorganisationens hemsida.
Nya majblomman en smörblomma29.1.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Den nya majblomman är en smörblomma, precis som 1925. 100 år senare heter designern Nellie Pilhton och är 12 år. Nellie från Göteborg vill att den gula färgen ska ge barn hopp, och att alla ska ha råd med en fritidsaktivitet. Majblommeförsäljningen äger rum i april, och beräknas slå rekord
Kortet utan spärrar20.1.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Majblommans innovation för fri kollektivtrafik till barn och ungdomar, här och nu.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum