Därför ska du ”skära” ditt ölskum

Dela

Heineken® går till botten med konsten att servera den perfekta ölen. Med fokus på ölskummet som en nyckelkomponent för smakupplevelsen avslöjar Thomas van Boheemen, Manager Heineken® Global Star Quality, varför det är avgörande att "skära" ölskummet innan servering.

Det nederländska bryggeriet Heineken® med anor som sträcker sig tillbaka till 1864 gör nu en global satsning på att öka kunskapen kring hur en perfekt öl ska serveras. Extra fokus läggs på ölskummet som har en stor betydelse för hela smakupplevelsen. En bra tjock skumkrona visar att ölet är färskt och ordentligt kolsyrat. Genom att ”skära” bort överflödigt skum från glaset efter upphällning får du bort många av de stora bubblorna som annars äter upp de små. Du vill ha många små bubblor då de gör att skumkronan håller sig längre vilket bevarar ölens fräschör.

- Att ”skära” ölskummet är betydligt vanligare på barer runt om i världen än vad det är i Sverige idag. Det är dock ett bra sätt att försäkra sig om att få till en god öl som håller sig fräsch längre. Med hjälp av ett vått ölblad (foam skimmer), skär du av allt överflödigt skum längs med glasets kant. Då skapas ett tunt skyddande lager på toppen av skumkronan som bättre bevarar koldioxid och aromerna i ölen säger Thomas van Boheemen, Manager Global Star Quality på Heineken®.

Thomas bästa tips för att hälla upp den perfekta ölen:

  • Först och främst ska ölen serveras i ett rent och kallt glas.
  • Håll glaset i botten när du häller upp ölen och inte på toppen där du, eller din gäst, sen ska dricka från. Genom att hålla i botten värms heller inte glaset upp i onödan av din kroppsvärme.
  • Håll sen glaset i en vinkel om 45 grader när du häller i ölen längs med insidan. På så sätt får du ett bra skum samtidigt som smak och doft frigörs.
  • Precis innan servering ”skär” sedan bort överflödigt skum från toppen med hjälp av ett vått ”ölblad” (foam skimmer) som du håller i 45 graders vinkel.
  • Målet är en skumkrona som är ungefär två fingrar bred.

För mer information kontakta:
Johanna Pihl, Brand Manager Spendrups
johanna.pihl@spendrups.se
0733-608167

Om Heineken®
Heineken är idag ett av världens största och mest framgångsrika ölvarumärken. Idag finns Heineken i så gott som alla länder och ses som världens mest värdefulla internationella premiumölvarumärke. Överallt i världen bryggs Heineken med samma recept, stor omsorg och högkvalitativa ingredienser efter en standardiserad process. Ingredienserna som de skickliga bryggmästarna använder är alltid korn, humle, vatten och den hemliga A-jästen. Resultatet är att konsumenter världen över kan njuta av samma kvalitet och uppfriskande Heinekensmak var de än går. Heineken är ett globalt varumärke som finns i över 179 länder med en global marknadsandel på över 20%. I Sverige bryggs, säljs och distribueras Heineken av Spendrups. 

Bilder

Länkar

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Omaka, BIBAB och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Följ Spendrups Bryggeri AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Spendrups Bryggeri AB

Spendrups nominerat till Årets Cirkulära Initiativ för återvinning av kolsyra12.11.2024 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Sedan augusti i år är Spendrups självförsörjande på kolsyra till 50 procent efter en investering på 32 miljoner. En ny kolsyreåtervinningsanläggning fångar upp kolsyra från jäsningsprocessen vid öltillverkningen som sedan används för att tillverka nya drycker. Satsningen är nu ett av tre nominerade till Årets Cirkulära Initiativ som delas ut på Återvinningsgalan i Stockholm 28 november.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye