En kväll med teaterlegenden Suzanne Osten

Teatersveriges piggaste regissör fyller åttio år och med anledning av detta arrangerar Dramaten en helkväll om hennes konstnärskap och gärning. Under ledning av skådespelare Simon Norrthon presenteras samtal, texter och musik ur ett livsverk som ständigt lockar ny publik. Suzanne Osten – pionjär och domptör ges på Lilla scenen 13 maj. Biljetterna släpps idag.

Suzanne Osten.
Suzanne Osten. Foto. Sara P. Borgström

Suzanne Osten är en av Sveriges mest omskrivna regissörer, framför allt känd för sitt banbrytande arbete på Unga Klara. På Dramaten har hon regisserat Falla ur tiden (2016), Fenix (2018), Furstinnan av Amalfi (2020) och Konspiration av Erik Uddenberg (2023). Suzanne har genom åren erhållit många priser och utmärkelser, bland annat fick hon Hedersguldbaggen 2021, hon har även blivit vald till Årets ikon av magasinet Femina. 2023 utkom hennes självbiografi i tre akter, Vem tror hon att hon är, Suzanne Osten?

Under kvällen blir det läsning, samtal och musikunderhållning. Medverkar gör: Mattias Andersson Thérèse Brunnander, Anneli Dufva, Melinda Kinnaman, Simon Norrthon, Ann Petrén och Anna Takanen.

För kvällens musikunderhållning står sångerskan och skådespelaren Maria Johansson Josephsson med två musiker.

Suzanne Osten.

Om oss

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Kitte Wagner och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

1900 – En audiovisuell konsert på Dramaten17.5.2024 09:01:06 CEST | Pressmeddelande

Den mångsysslande kompositören, artisten och ljudkonstnären Christian Gabel med artistnamnet 1900 ger en exklusiv konsert på Dramaten våren 2025. En konsert där 60-talsminimalism, frijazz och musique concrete vävs samman med futuristisk, lettristisk och dadaistisk ljudpoesi och idéer lånade från Fluxusrörelsen. 1900 – En Audiovisuell konsert: Kontragarde ges på Dramatens stora scen den 18 januari. Biljetterna släpps den 24 maj klockan 10.00.

Det är inte kört – en kväll om gängvåld bland unga14.5.2024 08:48:03 CEST | Pressmeddelande

I ett samarbete mellan Dramaten, Fryshuset, The Non-Violence Project, Rätt kurva/Polisen och Beredskapslyftet arrangeras en kväll av reflektion och handling för att stoppa gängvåldet bland unga. Kvällen inleds med föreställningen Klipp han, med Lena Endre, Elin Klinga och Shahab Anoush i rollerna. Därefter blir det panelsamtal med bland andra Carin Götblad, polismästare vid NOA och Amir Rostami, professor i kriminologi. Det är inte kört på Stora scenen den 24 maj.