Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt

Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.

Turistbussbranschen summerade ett starkt fjolår, framför allt för beställningstrafiken, och än så länge tyder ingenting på att det sker någon avmattning i år.

– Det är full fart i det här segmentet av bussbranschen. Företag, föreningar och skolor åker fortsatt mycket buss, vilket är glädjande trots att det råder lågkonjunktur. De arrangerade resorna har återhämtat sig lite mer ojämnt efter pandemin, men även där ser vi flera positiva signaler, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Samtidigt så är företagen något avvaktande inför framtiden. I en undersökning gjord av Sveriges Bussföretag i början av 2024 uttrycker de flesta av förbundets medlemsföretag att marknaden för busstransporter kommer vara relativt stabil de närmsta åren, men det finns en större oro för de arrangerade resorna.

– Det finns såklart orosmoln, bland annat när det gäller tillgång på personal. Företagen får tyvärr tacka nej till uppdrag på grund av att de inte har någon som kan köra. Dessutom ser vi att flera EU-förslag lagts fram, bland annat inom paketreseområdet, som riskerar göra det ännu svårare för mindre företag att verka, fortsätter Anna Grönlund som också kommer moderera programmet på Busstorget.

Programmet under dagarna i Tylösand kommer bland annat handla om trendspaningar, miljözoner, hållbarhet och kompetensförsörjning.

Sveriges Bussföretag arrangerar konferensen Busstorget den 18–19 april på Hotel Tylösand tillsammans med de ledande fordonstillverkarna Daimler, Neoplan, Scania, VDL och Volvo.

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag på 070-612 71 74

Länkar

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi drygt 250 medlemsföretag med cirka 26 000 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser. Läs mer på sverigesbussforetag.se

Stor framgång för åkerier och bussföretag28.6.2024 11:45:52 CEST | Pressmeddelande

Som en trevlig sommarpresent kom idag förslag om ändringar i reglerna för kör- och vilotider. I promemorian föreslås att åkerier och bussföretag ska kunna få en varning av Transportstyrelsen istället för sanktionsavgift om en varning anses tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna. Ett annat förslag är att sanktionsavgiften för så kallade otillåtna kortuttag tas bort. Två viktiga ändringar som Transportföretagen efterfrågat länge.

Konsekvensanalys av nya krav på upphandlingar av busstrafik20.6.2024 09:18:26 CEST | Pressmeddelande

Sveriges Bussföretag presenterar idag en ny rapport - sammanställd av konsultbolaget EY - för att ge underlag för en saklig diskussion kring hur landets regioner vid upphandling av elbussar och batterier ska klara av att kombinera krav på strikt social hållbarhet utan att backa omställningen till en klimatsmart transportsektor och uppsatta klimatmål. -När kraven höjs måste också offentliga beställare av busstrafik nu vara beredda att tillsammans med företagen diskutera hur, och på vilket sätt dessa olika mål kan uppnås i landets regioner om vi ska klara att värna både klimatmål och krav kopplade till social hållbarhet. I slutändan riskerar annars resenärerna i kollektivtrafiken att drabbas av kraftigt höjda kostnader och minskat utbud, säger Anna Grönlund branschchef och vVd Sveriges Bussföretag.

Flygbranschen tar ställning med ny policy mot störande passagerare19.6.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att antalet incidenter med stökiga passagerare ska minska kraftsamlar nu flygbranschen tillsammans. Genom att ställa sig bakom en gemensam policy ska säkerheten ombord på flygplan och flygplatser öka. Antalet incidenter relaterade till stökiga flygpassagerare – som riskerar flygsäkerheten – har ökat de senaste åren. Trenden syns i Sverige, i våra grannländer och globalt. Därför har den samlade flygbranschen i Sverige beslutat att ställa sig bakom en gemensam policy. Målet är att stärka samarbetet och hitta lösningar, som på sikt minskar antalet incidenter med just stökiga flygpassagerare.

Per Geijer tillträder som säkerhetschef på Transportföretagen5.6.2024 14:46:00 CEST | Pressmeddelande

Omvärlden förändras och säkerhets- och beredskapsfrågor har snabbt vuxit i betydelse. Samtidigt som transportsektorn är avgörande för Sveriges beredskap är branschen plågad av stölder och kriminalitet. Därför inrättar Transportföretagen en ny tjänst som säkerhetschef för att stötta medlemmar och bevaka den politiska utvecklingen. Per Geijer tillträder som Säkerhetschef för Transportföretagen den första juni.