Tysk-Svenska Handelskammaren

Stark tjänstehandel med Tyskland

Dela

Den svenska utrikeshandeln med tjänster uppvisar generellt en avmattning, men handeln med grannen i söder står sig stark. I jämförelse med fjolåret ökade tjänsteexporten till Tyskland med drygt 20 procent och tjänsteimporten från Tyskland med knappt 8 procent. Starkast går turismen samt data- och telekomtjänster.

Konsumtionen i samband med tysk turism och affärsresande till Sverige steg med nästan 20 procent jämfört med 2022. Foto: Unsplash
Konsumtionen i samband med tysk turism och affärsresande till Sverige steg med nästan 20 procent jämfört med 2022. Foto: Unsplash

Under 2023 omsattes 175 miljarder kronor i den svensk-tyska tjänstehandeln, varav 77 miljarder utgjordes av export och 98 miljarder av import. Den totala handelsvolymen av både varor och tjänster mellan länderna landade 2023 därmed på runt 737 miljarder kronor, en uppgång på drygt 10 procent i jämförelse med 2022, visar SCB:s nyligen publicerade statistik.  

Turistströmmarna är tillbaka

Kategorin resor (konsumtion på resa i utlandet) visar att turistströmmarna är tillbaka efter nedgången under pandemiåren. Totalt omsatte kategorin drygt 18 miljarder, med kraftiga ökningar i båda riktningarna. Omsättningen från svenska resenärer i Tyskland ökade med runt 10 procent, konsumtionen i samband med tysk turism och affärsresande till Sverige steg med knappt 20 procent i jämförelse med 2022.  

Telekommunikation- och informationstjänster går starkt

Även telekommunikations-, data och informationstjänster går starkt såväl på export- som importsidan. Exporten uppvisade en ökning på drygt 17 procent. Branschens totala omsättning (export/import) landade på knappt 30 miljarder kronor.  

Den viktiga transportkategorin ger en blandad bild: Sjötransporterna minskade medan vägtransporterna steg på både export-och importsidan. Inom kategorin bygg- och anläggningstjänster har importen från Tyskland minskat med 50 procent, medan den svenska exporten till Tyskland inom sektorn forsknings- och utvecklingstjänster visar en stark utveckling med en uppgång på hela imponerande 192 procent.  

Språket kan bidra till tillväxt

Tyskland är Sveriges största handelspartner för export och import av varor. Men sett enbart till tjänstehandeln placerar sig Tyskland på fjärde plats på listan bland Sveriges största exportländer och på tredje plats för import av tjänster. 

– En förklaring till att tjänstehandeln med Tyskland inte vinner mer mark handlar troligtvis om språket. Det kan ligga närmre till hands för svenska företag att exportera tjänster till länder som har engelska som modersmål eller något skandinaviskt språk. Vi tror att tjänstehandeln med Tyskland skulle gynnas av att fler lärde sig tyska i Sverige, säger Malin Johansson, kommunikationschef på Tysk-Svenska Handelskammaren. 

Tysk-Svenska Handelskammaren driver därför flera språkfrämjande projekt som vänder sig både till skolor och näringsliv i syfte att öka kunskapen om tyska språket och tysk affärskultur. 

De största marknaderna för svensk tjänsteexport:

  • USA (146 miljarder kronor)
  • Storbritannien (123 miljarder kronor)
  • Norge (98 miljarder kronor)
  • Tyskland (77 miljarder kronor)
  • Danmark (69 miljarder kronor)


De största länderna för svensk tjänsteimport:

  • Storbritannien (168 miljarder kronorr)
  • USA (157 miljarder kronor)
  • Tyskland (98 miljarder kronor)
  • Nederländerna (71 miljarder kronor)
  • Danmark (71 miljarder kronor)

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svensk tjänsteexport till Tyskland. Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Svensk tjänsteexport till Tyskland. Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Ladda ned bild
Svensk tjänsteimport från Tyskland. Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Svensk tjänsteimport från Tyskland. Foto: Tysk-Svenska Handelskammaren
Ladda ned bild

Länkar

Vi förverkligar din affärsidé i Tyskland!
Tysk-Svenska Handelskammaren är en medlemsorganisation och vårt uppdrag är att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige. Det gör vi genom att hjälpa tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. 

Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK har vi ett gott samarbete med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland, vilket ger oss ett oerhört brett kontaktnät och tillgång till tyska beslutsfattare. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.

Följ Tysk-Svenska Handelskammaren

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren

Svenska elever sämst i Skandinavien på att lära sig tyska2.1.2024 12:15:00 CET | Pressmeddelande

Allt färre svenska elever läser andra främmande språk än engelska i skolan och språkutbudet krymper på många håll på grund av lärarbrist och för små elevgrupper. I jämförelse med de andra skandinaviska länderna är Sverige sämst i klassen. I Danmark läser 85 procent av grundskoleeleverna i 9:an tyska, motsvarande siffra i Norge är 25 procent medan i Sverige endast 17 procent av niondeklassarna läser tyska.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye