Uppsalahem

Uppsalahem satsar på ljuskonst i studentområde

För att öka trivseln och tryggheten har Uppsalahem initierat flera belysningsprojekt. Det senaste ”Studenternas hemliga liv” tändes upp tidigare i veckan. På tre husgavlar i kvarteret Hamberg (Flogsta) lyser numera illustrationer där vi får titta in i olika fönster. Illustrationerna är ritade av Tace Mumford, som är studentmedarbetare på Uppsalahem.

Ökad belysning skapar trygghet på flera olika sätt. Dels så känns promenaden hem säkrare om vägen är upplyst, men belysningskonst kan ge fler fördelar, som t ex glädje och en wow-faktor.

- Målet med projektet var att skapa ökad trygghet på ett kreativt sätt i ett område som kan kännas lite enformigt. Husen ser likadana ut och med projektet ville vi få till en härlig karaktärsskapande detalj, säger Mikael Larsson, förvaltare på Uppsalahem.

Uppsalahems studentmedarbetare Tace Mumford fick uppdraget att rita illustrationerna. Hon studerar till högskoleingenjör vid Uppsala universitet och jobbar extra som förvaltningsassistent några timmar i veckan hos Uppsalahem.

- Alla har ju ett dolt inre med drömmar, tankar och förhoppningar, vilket jag ville fånga. Det känns väldigt fint att få den här möjligheten att bidra till områdets utsmyckning, säger Tace Mumford, studentmedarbetare, Uppsalahem.

Studenterna som bor i området har fått vara delaktiga och rösta på olika alternativ i Uppsalahems app. Engagemanget var stort nästan hundra svar kom in. Teknikkonsulten Ramböll har varit ansvariga för den tekniska installationen och för belysningskonceptet i sin helhet. Belysningskonstverken finns att beskåda Flogstavägen 47, 65, 81.

För frågor kontakta Mikael Larsson, förvaltare Uppsalahem Studentstaden 018-727 91 12, mikael.larsson@uppsalahem.se

Om oss

Vi är Uppsalas ledande bostadsbolag med drygt 18 000 bostäder. Totalt har ungefär 30 000 Uppsalabor sin bostad hos oss i områden runt om hela Uppsala. Med vår långsiktiga och målinriktade förvaltning skapar vi trygga och härliga miljöer där många vill bo. Vi är en av Uppsalas största byggherrar och har sedan 1946 byggt fler än 25 000 bostäder.

Följ Uppsalahem

Senaste pressmeddelandena från Uppsalahem

Newsec vinner Uppsalahems upphandling gällande stadsautomation av fastigheter11.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande

Uppsalahem har inlett en omfattande utvecklingsresa med smarta fastigheter och ett datatdrivet arbetssätt i fokus. En viktig pusselbit i arbetet är upphandlingen gällande stads- och fastighetsautomation, där Newsec nu blir strategisk partner. Samarbetet kommer att omfatta installationsprojekt i närmare 700 fastigheter och nästan 18 000 lägenheter, vilket utgör ett av de största transformationsprojekten i fastighetsbranschen.

Rätt hyresgäst på rätt adress ger trygghet13.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Trygga och trivsamma hem är en av Uppsalahems viktigaste frågor och därför är ordning och reda i våra hus prioriterat. Vi arbetar målinriktat med utreda oriktiga hyresförhållanden, fusk och överhyror. Arbetet har gett resultat och under 2023 tog vi tillbaka 102 hyresrätter, som t ex hyrts ut utan tillstånd i andra hand. Genom erfarenhet och dialog med polis, myndigheter och andra bostadsbolag, vet vi att bostäder som t ex hyrs ut utan tillstånd, skapar otrygghet och kan vara ett tecken på kriminell verksamhet.