Snabbare hjälp och smidigare passager på Øresundsbron

Med ny teknik för kundbetjäning på distans kan Øresundsbrons medarbetare hjälpa fler kunder på kortare tid, samtidigt som trafiken flyter ännu bättre genom betalstationen.

Alla 20 banor i Øresundsbrons betalstation har utrustats med teknik som möjliggör kundservice på distans. Tomaz Lundstedt/Øresundsbron

Genom skärmar, kameror och mikrofoner i betalstationens 20 banor kan nu kundassistenterna hjälpa kunderna på distans i stället för att fysiskt befinna sig i banorna.

– Oftast rullar ju kunderna enkelt förbi betalstationen utan att behöva hjälp. Men när det behövs assistans kan vi nu korta väntetiderna rejält och proaktiv hjälpa kunderna innan de själva ber om det, säger Håkan Kiendl, chef för betalstationen.

När ett fordon närmar sig betalstationen har nu kundassistenterna ännu bättre förutsättningar att ge en bra och snabb service.

– Om vi till exempel ser hur en kund tycks leta på displayen efter ett kvitto, så kan vi nu vara steget före och skriva ut kvittot innan kunden ens har frågat efter det, säger Håkan Kiendl.

Tekniken har utvecklats och trimmats sedan förra sommaren och under påskhelgen – som är en av de mer intensiva trafikperioderna utanför sommarens högsäsong – var remote kundbetjäning i full drift.

– Jämfört med tidigare påskhelger märkte vi tydligt att passagetiderna var klart kortare i år, vilket till stor del beror på att trafiken flöt mycket bättre med kundbetjäning på distans, säger Håkan Kiendl.

Vissa ärenden såsom kontantbetalning kräver en manuell hantering. Därför finns det fortfarande alltid personal som också arbetar fysiskt i betalstationen. Men merparten hanteras på distans i en specialutformad lokal vid trafikcentret.

– Med samma personalstyrka kan vi hantera fler kunder samtidigt eftersom kundassistenterna inte behöver springa mellan banorna. Vi förväntar oss att det får en mycket positiv effekt på passagerna i sommartrafiken, säger Håkan Kiendl.

Håkan Kiendl, chef för Øresundsbrons betalstation. Tomaz Lundstedt/Øresundsbron

Börsmeddelande: Information om statsstödsärendet5.3.2024 10:25:00 CET | Pressmeddelande

Med anledning av börsmeddelandet den 13 februari 2024. EU-kommissionen har den 5 mars publicerat beslutet om statligt stöd för Øresundsbro Konsortiet på sin webbplats: SA.52162: State aid in favour of the Oresund Bridge Consortium Beslutet hänvisar till ett åtagande från de danska och svenska staterna att säkerställa att Øresundsbro Konsortiet finansierar nya skulder och refinansierar befintliga skulder på marknadsmässiga villkor. Denna praxis har följts sedan EU-tribunalens dom 2018. De danska myndigheterna håller för närvarande på att beräkna det belopp som ska återkrävas för skatteåtgärderna. Det förväntas inte ha någon väsentlig inverkan på Konsortiets finanser. Vänligen kontakta Øresundsbro Konsortiets ägare för ytterligare kommentarer: Transportministeriets presstjänst Finansdepartementet, presskontakt hos finansmarknadsministern