Damlandslaget i cheerleading är silvermedaljörer på VM

Sent fredag kväll lokal tid står det klart att Sveriges damlandslag i cheerleading har kammat hem ett silver på årets VM i USA. Senast laget tog en VM-medalj var år 2018 där det blev brons.

Ida-Maria Lehto Inga restriktioner

VM i cheerleading har anordnats i Orlando, USA mellan 24-26 april. Sist på mästerskapet avgjordes premier-klasserna, vilket är de högsta klasserna för damer samt mixade landslag. Efter en spännande finaltävling där Sveriges damlandslag satte ett felfritt program stod det klart att damlandslaget knep ett silver på årets VM i cheerleading. Det är lagets första VM-medalj sedan 2018.

Resultat på VM i cheerleading (klass Senior All Girl Premier)
1. USA
2. Sverige
3. Finland
4. Norge
5. Tyskland
6. Kanada
7. Danmark
8. Chile
9. Australien
10. Mexiko

Samtliga tränare och medlemmar i det svenska damlandslaget är hemmahörande i Göteborg och föreningen Gothenburg Cheer One.