NU ÄR INDUSTRINS TALANGER PÅ PLATS FÖR YRKES-SM 2024

På tisdag den 23 april inleds Yrkes-SM 2024 i Karlstad. Industrin är starkt representerad med unga talanger från Luleå i norr till Skåne i söder.

Bild från uttagningstävling på Bråvallagymnasiet i Norrköping tidigare i år.

Yrkes-SM som äger rum i Karlstad den 23-25 april, samlar Sveriges mest talangfulla unga yrkesutövare för att tävla inom sina respektive fält. De tävlande får vara max 25 år gamla och är därför antingen i starten av sin karriär eller fortfarande gymnasieelever.

Tävlingen belyser vikten av yrkesutbildning och lyfter fram yrkesskicklighet i en rad olika branscher, från byggnadsteknik till industri och hantverk.

I år kommer sammanlagt 35 ungdomar från Luleå i norr till Skåne i söder att tävla inom industrins yrkesgrenar svets, CNC-teknik, automationsteknik, industrielektriker och CAD-konstruktion.

Industriarbetsgivarna som är basindustrins arbetsgivarorganisation jobbar aktivt med kompetensförsörjningsfrågor på alla plan. Yrkestävlingarna är en viktig del i att berätta om industrin och att bredda bilden. Fredrik Gunnarsson från Industriarbetsgivarna kommer att vara på plats under Yrkes-SM.

– Yrkes-SM är en viktig plattform för unga talanger att få visa vad de går för inom sina yrken. Det är också en chans för industrin att träffa framtida medarbetare och att fler får upp ögonen för industrin och vad den bidrar med.

Det finns gott om jobb i industrin. En anledning är den gröna omställningen som innebär fler jobb.

– Svensk industri kommer alltid hålla dörren öppen för nya medarbetare som vill vara med och bidra till den gröna omställningen.

Om Yrkes-SM

Runt 30 000 väntas besöka Yrkes-SM i Karlstad, elever, lärare, familjer och yrkesverksamma. Förutom att titta på yrkestävlingar kan besökarna själva prova på olika yrken och få information om yrken och utbildningar. SM är öppet för alla att besöka men huvudmålgruppen är högstadieelever som står inför att välja gymnasieutbildning.

Syftet med Yrkes-SM är att öka kunskapen och intresset för de olika yrken och utbildningar som finns inom yrkesutbildningsområdet. Behovet av utbildad arbetskraft i industrin är stort. Yrkes-SM är därför en viktig arena.

I år är det dessutom 20 år sedan tävlingarna arrangerades för första gången. Pontus Slättman, vd på WorldSkills Sweden var med då som nu och har därmed följt utvecklingen genom åren.

–  Vår största utmaning har varit och är fortsatt statusfrågan, att det finns förutfattade meningar om yrkesutbildningar. Det visar också varför det är viktigt att Yrkes-SM fortsätter. Så att vi, genom förebilder, kan fortsätta visa varför det är ett smart val att välja en yrkesutbildning, säger Pontus Slättman i ett pressmeddelande.

Om oss

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder drygt 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.