Lotta Lyrå ny ordförande för Skogsindustrierna

Vid branschorganisationen Skogsindustriernas årsmöte idag valdes Lotta Lyrå, vd för Södra, till ny styrelseordförande.

Lotta Lyrå, vd för Södra, är ny ordförande för Skogsindustrierna
Lotta Lyrå, vd för Södra, är ny ordförande för Skogsindustrierna Foto: Alexander Hall / Södra Skogsägarna

– Det känns väldigt spännande att få vara med och bidra som ordförande för Skogsindustrierna, en näring som är så otroligt viktig för den gröna omställningen och för Sverige. Skogen spelar en viktig roll när fossilintensiva material ska ersättas av fossilfria, och samtidigt som skogen växer, agerar den kolsänka och bidrar med biologisk mångfald. Dessutom skapar den många arbetstillfällen över hela vårt land, även långt utanför storstäderna, säger Lotta Lyrå, nyvald ordförande för Skogsindustrierna.

Ordförandeuppdraget roterar mellan branschföretagens vd:ar och löper under två år. En viktig del i branschgemensamma arbetet framöver kommer vara kopplat till Skogsindustrins Framtidsagenda. I den har branschen satt upp tre gemensamma löften inom klimat, cirkularitet och biologisk mångfald till år 2040.

– För att klara klimatutmaningarna är det otroligt viktigt att skogen brukas. Vi inom skogsindustrin måste samarbeta för att kunna infria våra löften, men även kroka arm med andra utanför vår egen bransch. Genom en gemensam agenda får vi kraft att blicka framåt, säger Lotta Lyrå.

Valet av ny ordförande för Skogsindustriernas styrelse skedde enhälligt vid organisationens årsmöte den 24 april. Mötet ägde rum i anslutning till konferensen Skogsindustriernas Framtidsmöte.

Om Skogsindustrierna
Skogsindustrierna är branschorganisation för företag som tillverkar material och produkter av trä - en av Sveriges viktigaste näringar för en långsiktigt hållbar utveckling.  Organisationens uppgift är att stärka branschens konkurrenskraft och verka för en ökad användning av skogsprodukter. Idag samlar Skogsindustrierna omkring 220 medlemsföretag över hela landet.