Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
De som tecknat leasingavtal där Den Norske Bank, DNB, är finansiär fick en obehaglig överraskning när räntorna började stiga. Det visade sig att den fasta månadskostnad som framhölls i marknadsföringen inte alls var fast. Tvärtom förbehöll sig banken rätten att höja avgiften utifrån alla möjliga skäl. Och om man som konsument ville hoppa av när kostnaderna ökade möttes man av beskedet att det skulle kosta 40 procent av resterande obetalda leasingmånader. Eftersom leasingen löper på tre år kunde det röra sig om mycket stora belopp.
Vilseledande och oskäligt
– En riktigt kalldusch. Säljargumentet var ju just tryggheten i att ha en fast månadskostnad. Och så plötsligt sticker kostnaderna i väg. Konsumentombudsmannen anser att banken använt både vilseledande och oskäliga avtalsvillkor, säger Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.
De mest framträdande försäljningsargumenten för att långtidshyra bilen i stället för att köpa den kontant eller på kredit var att det var tryggt och enkelt, att kostnaden var fast och förutsägbar och att allt ingick i hyran förutom drivmedel, försäkring och vägtrafikskatt.
Många berörda
En lång rad bilhandlare har förmedlat leasingkontrakten där DNB är motpart. Totalt rör det sig om 30 000 leasingavtal. Många konsumenter har oväntat drabbats av kraftigt ökade kostnader. Och många har vänt sig till Konsumentverket för att protestera. Sedan 2020 har myndighetens vägledning tagit emot ett 70-tal klagomål och frågor samt ett 50-tal anmälningar som rör DNB och leasingavtalen.
Två bokstäver, f och n, i avtalet är det banken anger skulle visa att den fasta månadskostnaden inte alls är fast. Enligt DNB ska det tolkas som att månadskostnaden för närvarande är ett visst belopp, men att det inte är en fast kostnad.
Domstolen får pröva
– Helt obegripligt och djupt oseriöst. När hela marknadsföringen betonar tryggheten i att man får en fast månadskostnad så tycker banken att det räcker att skriva ”f n” för att friskriva sig från löftena, säger Pär Magnusson.
KO vill nu att Patent- och marknadsdomstolen prövar om banken använt vilseledande och oskäliga villkor. Myndighetens stämningsansökan riktas mot DNB:s svenska filial.
Kontakter
Kontakt för medierna: Pär Magnusson, processråd vid KO, via presstjänsten tfn 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Hälsokostsäljare dömda betala över 2 miljoner17.5.2024 08:43:51 CEST | Pressmeddelande
Många konsumenter har råkat ut för företagen Immitecs förbjudna säljmetoder under namnet Caredirect. Nu döms företagen att betala över två miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.
Internationell biljettåterförsäljare lovar skärpning16.5.2024 16:13:21 CEST | Pressmeddelande
Världens största återförsäljare av andrahandsbiljetter till konserter och evenemang, Viagogo, lovar att bättra sig efter hård kritik från EU:s konsumentskyddsnätverk och europeiska kommissionen. Ett stort antal konsumenter har flaggat för att företaget hetsar sina kunder till köp och att villkoren är otydliga.
Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation7.5.2024 09:36:36 CEST | Pressmeddelande
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning25.4.2024 10:01:00 CEST | Pressmeddelande
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Misslyckade köp slukar miljarder varje år – hantverkartjänster största boven24.4.2024 10:02:34 CEST | Pressmeddelande
Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på köp som inte slutar bra, visar ny studie av Konsumentverket. Med bättre kunskap om vilka rättigheter man har går det att spara många tusenlappar som konsument.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum