Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Synonymt för de tio nätbutikerna är att de använder sig av en affärsmodell där det framstår som att butiken är svensk och med ett svenskt lager, men där varorna i själva verket skickas från ett annat land.
– Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Produkten motsvarar inte förväntningarna
Typiskt för många av anmälningarna är att man har beställt en produkt som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité, men istället har det levererats något som inte alls motsvarar förväntningarna. De som sedan försökt returnera varan har hänvisats till att på egen bekostnad skicka tillbaka varan till landet det skickades från.
– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson. Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera.
Granskning av tio butiker
Konsumentverket granskar tio svenska nätbutiker som använder sig av den här affärsmodellen och har hittills funnit flera marknadsrättsliga brister, varav de allvarligaste är:
- Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
- Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
- Bristande kontaktinformation
- Bristande information om varifrån produkterna skickas
- Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)
Konsumentverket granskar bolagen bakom följande webbplatser:
www.prestigefashion.se
www.gym-power.se
www.furstockholm.se
www.nordisktsken.se
www.femmeform.se
www.broderingstudio.se
www.hemmaval.se
www.sverigeklyven.se
www.merley.se
www.compassnature.se
Så känner du igen ett dropshippingföretag
När du handlar online kan det vara svårt att veta om du köper från ett företag som använder sig av dropshipping. Här är några tecken att hålla utkik efter:
- Otydliga kontaktuppgifter: Att det till exempel saknas kontaktvägar eller att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress.
- Andras erfarenheter: Kolla efter recensioner av nätbutiken i andra forum.
- Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.
- Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.
Kontakter
Kontakt för medierna: Henric Jonsson, juridisk rådgivare, via presstjänsten tfn: 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Många frågor om hälsobedömningar på nätet som uppfattas som gratis21.11.2024 09:25:27 CET | Pressmeddelande
Just nu får Konsumentverket många anmälningar och frågor som rör onlinetjänster som uppfattas som gratis, men som i själva verket kostar pengar. På senare tid har det kommit att handla om hälsobedömningar där användaren faktureras 900 kronor i efterskott.
Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder19.11.2024 11:27:26 CET | Pressmeddelande
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Banken behöver inte ersätta bedrägeridrabbad11.11.2024 12:10:11 CET | Pressmeddelande
Konsumentombudsmannen, KO, ville att Nordea skulle tvingas ersätta en kund som drabbats av bedrägeri. Men Stockholms tingsrätt går på bankens linje och menar att banken följt lagen och inte har mer ansvar.
Temu får hård kritik av Konsumentverket och andra europeiska konsumentskyddsmyndigheter8.11.2024 12:03:51 CET | Pressmeddelande
Den kinesiska handelsplattformen kritiseras för att bryta mot konsumentskyddande lagar på en rad punkter. Nu kräver myndigheterna att Temu följer samma regler som andra bolag som riktar sin marknadsföring mot europeiska konsumenter.
Ny rapport: Fortsatta problem med reor trots ny lagstiftning2.9.2024 09:32:49 CEST | Pressmeddelande
Ny lagstiftning skulle sätta stopp för reapriser som verkar bättre än de är. Men problemen som den nya bestämmelsen skulle komma till rätta med finns kvar. Det framgår av en ny rapport från Konsumentverket.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum