Omfattande problem med näthandel – Konsumentverket inleder stor granskning
Konsumentverket har fått in mängder av anmälningar om nätbutiker som inte håller vad de lovar. Därför inleder nu myndigheten en granskning av tio webbplatser där det förekommer allvarliga brister.
Synonymt för de tio nätbutikerna är att de använder sig av en affärsmodell där det framstår som att butiken är svensk och med ett svenskt lager, men där varorna i själva verket skickas från ett annat land.
– Det här kallas för dropshipping och är i sig inte otillåtet. Men det vi ser i anmälningarna och kontakterna till oss är att många känner sig vilseledda av de här butikerna, säger Henric Jonsson, juridisk rådgivare vid Konsument Europa som är en del av Konsumentverket.
Produkten motsvarar inte förväntningarna
Typiskt för många av anmälningarna är att man har beställt en produkt som marknadsförts på ett visst sätt, exempelvis med viss kvalité, men istället har det levererats något som inte alls motsvarar förväntningarna. De som sedan försökt returnera varan har hänvisats till att på egen bekostnad skicka tillbaka varan till landet det skickades från.
– Nätbutikernas webbplatser är skapade för att ge intryck av att det är ett svenskt företag man handlar av, inte minst för att betaltjänstlösningen många gånger är svensk. Att varorna skickas från ett land på andra sidan jordklotet är inte lika tydligt, om det ens framgår överhuvudtaget, säger Henric Jonsson. Många uppger också att det är helt omöjligt att få kontakt med företagets kundtjänst om man till exempel vill reklamera.
Granskning av tio butiker
Konsumentverket granskar tio svenska nätbutiker som använder sig av den här affärsmodellen och har hittills funnit flera marknadsrättsliga brister, varav de allvarligaste är:
- Marknadsföringen av produkterna stämmer inte överens med de levererade produkterna
- Produkterna levereras inte inom den angivna leveranstiden
- Bristande kontaktinformation
- Bristande information om varifrån produkterna skickas
- Bristande returinformation (reklamation och ångerrätt)
Konsumentverket granskar bolagen bakom följande webbplatser:
www.prestigefashion.se
www.gym-power.se
www.furstockholm.se
www.nordisktsken.se
www.femmeform.se
www.broderingstudio.se
www.hemmaval.se
www.sverigeklyven.se
www.merley.se
www.compassnature.se
Så känner du igen ett dropshippingföretag
När du handlar online kan det vara svårt att veta om du köper från ett företag som använder sig av dropshipping. Här är några tecken att hålla utkik efter:
- Otydliga kontaktuppgifter: Att det till exempel saknas kontaktvägar eller att företaget anger en privatpersons adress i stället för en företagsadress.
- Andras erfarenheter: Kolla efter recensioner av nätbutiken i andra forum.
- Bristfällig information om leveranstid: Leveranstiden kan vara längre än förväntat eftersom leverantören ofta är baserad utanför EU. Var noga med att kontrollera detta innan du slutför köpet.
- Stavfel på hemsidan: Ibland finns det översättningsfel eller märkliga formuleringar på webbplatsen. Detta kan vara ett tecken på att företaget använder dropshipping.
Kontakter
Kontakt för medierna: Henric Jonsson, juridisk rådgivare, via presstjänsten tfn: 054-19 40 20.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag. Vi bidrar till väl fungerande marknader där både konsumenter och företag vet vad som gäller. Du kan läsa mer om oss och vårt uppdrag på konsumentverket.se
Följ Konsumentverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Konsumentverket
Internationell biljettåterförsäljare lovar skärpning16.5.2024 16:13:21 CEST | Pressmeddelande
Världens största återförsäljare av andrahandsbiljetter till konserter och evenemang, Viagogo, lovar att bättra sig efter hård kritik från EU:s konsumentskyddsnätverk och europeiska kommissionen. Ett stort antal konsumenter har flaggat för att företaget hetsar sina kunder till köp och att villkoren är otydliga.
Nordiska konsumentmyndigheter uppmanar till översyn av marknadsföring om klimatkompensation7.5.2024 09:36:36 CEST | Pressmeddelande
Med hänvisning till en dom mot en mejeriproducent uppmanar nu de nordiska myndigheterna företag att se över hur de använder påståenden om klimatpåståenden. I stället för att använda generella påståenden om klimatkompensation bör företagen i stället beskriva vilka konkreta åtgärder de vidtar för att exempelvis binda koldioxid.
Fast leasingkostnad blev rörlig – KO stämmer Den Norske Bank25.4.2024 09:27:04 CEST | Pressmeddelande
Att leasa bil marknadsfördes som ett tryggt alternativ där nästan allt ingick till en fast månadskostnad. Men så kom räntehöjningarna.
Misslyckade köp slukar miljarder varje år – hantverkartjänster största boven24.4.2024 10:02:34 CEST | Pressmeddelande
Varje år förlorar svenskarna minst 40 miljarder kronor på köp som inte slutar bra, visar ny studie av Konsumentverket. Med bättre kunskap om vilka rättigheter man har går det att spara många tusenlappar som konsument.
KO stämmer företag för vitt snus-reklam på Tiktok17.4.2024 09:28:25 CEST | Pressmeddelande
Lagen säger att reklam för nikotinprodukter måste vara särskilt måttfull. Därför stämmer nu Konsumentombudsmannen, KO, företaget Westridge AB. Företagets reklam för vitt snus på Tiktok går över gränsen, anser KO.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum