Sveriges landslag i cheerleading klara för VM-final

Onsdag 24 april startade VM i cheerleading i Orlando, USA. Mästerskapet pågår i tre dagar, där torsdagen innehöll semi-final för Sveriges damlandslag samt det mixade landslaget. Båda lag har tagit sig vidare till fredagens finaltävling.

Torsdag 25 april hölls VM-semifinaler för de högsta klasserna på seniornivå i cheerleading. Sverige ställde upp i båda klasser - damklassen och den mixade klassen - och gjorde goda prestationer i båda. För att ta sig vidare till final krävs en topp 10-placering i semi-finalen, vilket båda lag nådde. Fredag kväll lokal tid i USA väntar VM-final.

Damlandslaget tävlar i klassen senior all girl premier där det totalt är 10 tävlande lag. Sveriges damer placerade sig trea i semi-finalen. Finland ligger etta och USA tätt bakom på andra platsen.

Det mixade landslaget tävlar i senior coed premier där det var 12 tävlande lag. Det mixade landslaget placerade sig åtta i semi-finalen. Just nu ligger USA etta, Taiwan tvåa och Kanada trea.

– Det känns fantastiskt att båda våra seniorlandslag tagit sig till final, ett fint kvitto på att det arbete och fokus som lagts på hemmaplan har träffat rätt. I morgon i finalen nollställs poängen, men lagen har en minst lika fin chans då. Det finns god chans till medalj, skriver förbundskapten Karolina Olovsson.

Tävlingstider fredag

• Senior All Girl, semi-final: 17:45 lokal tid, 23:45 svensk tid
  • Senior Coed, semi-final: 19:07 lokal tid, 01:07 svensk tid

Livesändning
Tävlingen livesänds via International Cheer Union och Olympic Channel.