Här är industrins vinnare i Yrkes-SM

Den 23–25 april har unga yrkesskickliga tävlat om medaljerna i Yrkes-SM i Karlstad. Nu kan vi presentera industrins vinnare.

Bild: Guldmedaljörerna, Yrkes-SM 2024, Foto WorldSkills Sweden.

190 ungdomar har tävlat i 32 olika yrkesgrenar och evenemanget slog publikrekord med fler än 28 000 besökare.

Yrkes-SM arrangeras vartannat år och startade redan 2004. Syftet är att visa upp de karriärvägar som finns och att öka status, intresse och attraktionskraft för yrkesutbildningar.

–  Yrkes-SM är ett stort evenemang som betyder mycket på många olika sätt. Evenemanget hjälper med att berätta om yrkesutbildningar och karriärvägar. Därför är det så fantastiskt att det i år blev publikrekord. Efterfrågan på yrkesskickliga till industrin är mycket stort, säger Fredrik Gunnarsson, ansvarig kompetensförsörjning Industriarbetsgivarna.

– Alla industrins ungdomar som tävlat på Yrkes-SM är vinnare. Det finns gott om jobb i industrin. De är goda förebilder för fler att förhoppningsvis vilja jobba i industrin. Men också stort grattis till medaljörerna!, avslutar Fredrik Gunnarsson.

Här är industrins medaljörer:

Automationstekniker
Guld: Elias Nilsson, Vetlanda
Silver: Hugo Boustedt, Götene
Brons: Erik Persson, Götene

CAD-konstruktör
Guld: Robin Johansson, Uddevalla
Silver: Jonathan Felsberg, Nykil
Brons: Malte Dellby, Västerås

Industrielektriker
Guld: Eric Sjölin, Åstorp
Silver: Arvid Brandt, Kristianstad
Brons: Filip Eliasson, Bullaren

Svetsare
Guld: Melcer Stenberg, Valdemarsvik
Silver: Mille Holck, Sandviken
Brons: Filip Johansson, Piteå

CNC-tekniker svarvning
Tävlingen fortsätter på Elmia Automation 14–17 maj och medaljörer utses därefter.

Här finns kontaktuppgifter till medaljörerna.

Nästa Yrkes-SM arrangeras 4–6 maj 2026 på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Bilder från Yrkes-SM i Karlstad hittas på Flickr.

Om oss