SOS Alarm Sverige AB

SOS Alarm: Snart dags för en av årets mest hektiska nätter

Dela

Under Valborgskvällen ökar antalet samtal till polisen med 50 procent och antalet vårdsamtal med 35 procent jämfört med en vanlig kväll i Sverige. Statistiken ser olika ut på länsnivå, men allt talar för att det även i år kommer att bli en hektisk natt för SOS Alarms operatörer.

Majbrasa mot natthimmel.

SOS Alarm har ansvarat för Sveriges nödnummer 112 i 50 år. En av de helgdagar som alltid sticker ut i blåljussammanhang är firandet på Valborgsmässoafton. Mellan kl. 18.00 och 04.00 morgonen därpå ökar antalet samtal som kopplas vidare till polis med ca 50 procent jämfört med en genomsnittlig kväll på året. Det blir samtidigt en ökning av vårdärenden med ca 35 procent.

– För oss på SOS Alarm och blåljusfamiljen i övrigt är Valborgsmässoafton en av de mest hektiska kvällarna på året. Framför allt kan vi se en markant ökning framåt kvällen och natten där polis och vårdinsatser efterfrågas, säger Jonas Lind, chef Produktion, SOS Alarm.

Ring inte 112 i onödan

En annan siffra som sticker ut under Valborg är antalet felringningar och bussamtal. Under kvällen blir det återkommande uppemot 45 procent fler samtal till 112 som förkastas till följd av att de helt enkelt inte borde ha ringts. Sett på årsbasis hanterar SOS Alarm ca 4 miljoner samtal varav 1/3 är felringningar.

– Den som är i verklig nöd ska aldrig tveka att ringa oss. Samtidigt är det så att alla som ringer 112 hamnar i samma telefonkö. Ett ”oskyldigt” bussamtal eller en fylleringning kan därför i den andra änden försena att någon får livsviktig hjälp. Sett ur den synvinkeln är felringningar av alla de slag både onödiga och allvarliga, förklarar Douglas Norström, ansvarig för press- och samhällskontakter, SOS Alarm.

Vad gäller brand- och räddningsärenden går det även där att se en liten ökning, men givet att den typen av ärenden ofta är säsongsbetonade går det inte att få fram träffsäkra data i förhållande till årssnittet.

Statistik på länsnivå och nationell nivå:

Antal besvarade 112-samtal på Valborg mellan klockan 18.00 – 04.00 efterföljande morgon jämfört med snittdygn 2023 (alla blåsljuskategorier):

Län

 Valborg 2023 

 2023 årssnitt 

Förändring jmf med årssnitt

Avrundat

         5 915

         4 205

41 %

Gotlands län

              40

              20

100 %

Jämtlands län

              65

              45

44 %

Blekinge län

              90

              60

50 %

Kronobergs län

            120

              80

50 %

Kalmar län

            125

              90

39 %

Västernorrlands län

            145

              95

53 %

Norrbottens län

            110

            100

10 %

Västerbottens län

            125

            110

14 %

Hallands län

            165

            115

43 %

Västmanlands län

            210

            115

83 %

Dalarnas län

            185

            115

61 %

Gävleborgs län

            190

            120

58 %

Värmlands län

            200

            120

67 %

Södermanlands län

            185

            125

48 %

Örebro län

            185

            125

48 %

Jönköpings län

            170

            135

26 %

Uppsala län

            250

            140

79 %

Östergötlands län

            300

            200

50 %

Skåne län

            875

            590

48 %

Västra Götalands län

            945

            725

30 %

Stockholms län

         1 235

            980

26 %

--

År

Valborg (kväll)

Årssnitt (kväll)

Förändring jmf med årssnitt

2022

6 400

3 915

60 %

2023

5 915

4 305

40 %

*Avrundade siffror till närmsta 5-tal

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Jonas Lind, chef Produktion, SOS Alarm.
Jonas Lind, chef Produktion, SOS Alarm.
Ladda ned bild
Douglas Norström, Ansvarig press- och samhällskontakter, SOS Alarm.
Douglas Norström, Ansvarig för press- och samhällskontakter, SOS Alarm.
Ladda ned bild

Länkar

SOS Alarm verkar för ett tryggare Sverige för alla

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och koordinerar hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar. På uppdrag av svenska staten ansvarar vi för nödnumret 112 och har en central roll i samhällets krisberedskap.

Genom vår tillgång till lägesbilder, information, avancerad teknik och effektiva system kan vi erbjuda ett tjänsteutbud och ett helhetsperspektiv inom larmhantering som ingen annan har. I nära samverkan med våra kunder och partners stärker vi den svenska trygghetskedjan.

SOS Alarm ägs av oss alla gemensamt – genom staten och alla Sveriges kommuner och regioner. Tillsammans skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden.

Följ SOS Alarm Sverige AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SOS Alarm Sverige AB

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye