Gemensam kampanj för den fria journalistiken
”Det är rörigt just nu. Men vi gör saker tydligare”. Det är huvudbudskapet när NTM:s nyhetstitlar på Pressfrihetens dag samlas i en gemensam kampanj för att uppmärksamma betydelsen av fri och oberoende journalistik.
Fredagen den 3 maj möts läsare på våra nyhetssajter av nyhetsartiklar vars bokstäver börjar byta plats och gör texten svår att läsa. I en osäker värld där tonläget ofta är högt, åsikter polariserade och uppgifters ursprung ibland oklara är fri media viktigare än någonsin.
– Det fria ordet och pressfriheten är satt under hårt tryck. Om vi tystnar, vem ska då granska makten och ge möjlighet till fri journalistik? Vår roll är att skapa klarhet i en rörig omvärld. Med hjälp av denna kreativa kampanj vill vi visa på vikten av fri och oberoende journalistik och vilken avgörande roll vi inom nyhetsmedia spelar för ett öppet samhälle, säger Nils Olauson, affärsområdeschef för Redaktion på NTM.
Den slagkraftiga kampanjen är ett samarbete mellan NTM:s kreativa reklambyrå Fluid och chefredaktörerna på samtliga nyhetstitlar inom NTM Media. Samtidigt är den en fortsättning på den uppmärksammade kampanjen De försvunna orden, som 2022 nominerades till den nationella kommunikationstävlingen Publishingpriset. Kampanjen vann också andra pris i kategorin Mest kreativa användning av annonsformat i den internationella tävlingen Media Global Awards 2023.
Läsarna bjuds på fri läsning under ett dygn
För att få fler att få upp ögonen för vår viktiga journalistik väljer vi i år dessutom att öppna upp alla våra nyhetssajter under Pressfrihetens dag och bjuder läsarna på fri läsning under ett dygn.
– Det fria ordet är grunden för vår verksamhet. Med vår journalistik granskar vi samhället och dess makthavare och bidrar till ett öppet och demokratiskt samhälle. Tillsammans står vi upp för det fria ordet, säger Nils Olauson.
Kontakter
Nils OlausonAffärsområdeschef RedaktionNTM
Tel:073-3289230nils.olauson@ntm.seFredrik P. JohanssonCreative DirectorFluid
Tel:0725326110fredrik.johansson@fluid.seBilder
Vår styrka är det lokala!
NTM är en av Sveriges största koncerner för lokal media. Kärnan i verksamheten är det redaktionella arbetet. Vi levererar lokala nyheter varje dag och verkar för det välmående lokala samhället för att skapa en bättre plats att leva och verka i. Med trovärdig nyhetsmedia som grund för hela verksamheten har vi medarbetare, läsare och kunder från Småland till Norrbotten.
NTM är en stiftelseägd koncern. Genom stiftelseformen garanteras oberoende och stabilitet. Företaget har inga kortsiktiga avkastningskrav så vi kan agera långsiktigt med främsta syfte att bedriva publicistisk verksamhet.
Följ NTM
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTM
Tomas Mellgren tillträder som ekonomichef för NTM17.5.2024 10:12:44 CEST | Pressmeddelande
Det blir Tomas Mellgren som tar över rollen som ekonomichef för NTM när nuvarande ekonomichef Jan Eric Johansson går i pension. Han börjar sin nya tjänst den 1 juni.
De blir nya chefredaktörer för Vimmerby Tidning och Västerviks-Tidningen7.3.2024 09:00:41 CET | Pressmeddelande
Nu har nya chefredaktörer utsetts för Vimmerby Tidning och Västerviks-Tidningen. I Vimmerby är det Jenn Hultberg som tar över rollen och i Västervik blir det Olov Trysberg som kliver in som chefredaktör.
UNT köper kulturhistoriska fastigheter i centrala Uppsala4.3.2024 11:12:10 CET | Pressmeddelande
AB Upsala Nya Tidning, som är en del av NTM-koncernen, förvärvade den 1 mars två fastighetsbolag med kontorsfastigheter i Uppsala. Syftet med det nya förvärvet är att Upsala Nya Tidning ska flytta sin egen verksamhet till centrum, efter att lokalerna har renoverats och anpassats till verksamhetens behov.
NTM satsar på ljudproduktion - köper byrån Online Voices1.3.2024 14:10:34 CET | Pressmeddelande
NTM breddar produktportföljen och satsar på ljudproduktion. Köpet av ljudbyrån Online Voices är samtidigt ett första steg mot NTM:s långsiktiga mål att bygga ett nätverk av byråer för att stärka den kreativa affären.
Nya chefredaktörer på NSD och Norrbottens-Kuriren8.2.2024 08:04:17 CET | Pressmeddelande
Nu vässar NTM den lokala journalistiken ytterligare i Norrbotten. Anton Olofsson har utsetts till ny chefredaktör för Norrbottens-Kuriren. Samtidigt går Lenitha Andersson-Junkka in som chefredaktör på NSD.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum