Yamaha Motor Scandinavia och Ryds i exklusivt partnerskap

Samarbetet mellan Yamaha Motor Scandinavia och Ryds Båtar växlar upp. Från och med den 6 maj 2024 kommer samtliga Ryds-båtar att rulla ut från fabriken med Yamaha-motorer förmonterade, redo att erbjuda båtägare en Kando-upplevelse.

Yamaha har inlett ett exklusivt partnerskap för båtmotorer med det svenska båtmärket Ryds för försäljning i Skandinavien. Sedan 2022 har man haft ett partnerskap i Norge, men nu kompletteras det med även Sverige och Danmark.

- Ryds Boats som nu är en del av Cormate Group har stora ambitioner med att utveckla och stärka varumärket Ryds i Europa. Yamaha representerar för oss en perfekt kombination av precision och prestanda. Att ha dem som exklusiv leverantör av båtmotorer är ett strategiskt val till våra kunder i Sverige, Danmark och Norge för att ge dem en unik och förstklassig båtupplevelse och ett professionellt bemötande där varje ögonblick genomsyras av deras syn på Kando – den emotionella tillfredsställelsen av att uppleva något extraordinärt, säger Patrik Håkansson CEO på Ryds.

Ryds startade sin produktion av fritidsbåtar redan 1968 och har under åren fokuserat på hög kvalitet, säkerhet och funktionalitet. Som den största producenten av båtar i Norden, där de vid topproduktion tillverkat närmare 4 000 båtar per år, är Ryds synonymt med pålitlighet och expertis.

- Ryds har en djupt rotad historia och är kända för sin passion för båtbyggande. Att få vara deras exklusiva motorleverantör är en ära för oss på Yamaha. Tillsammans kommer vi att föra samman Ryds expertis med våra innovativa motorer för att skapa båtar som inte bara imponerar utan också levererar högsta prestanda, säger Iver Strand, försäljningsdirektör Marine på Yamaha Motor Scandinavia.

Om Yamaha Motor Company

Yamaha Motor Company är ett företag grundat av japanska Yamaha Corporation 1955 och tillverkar bland annat motorcyklar, fyrhjulingar, båtmotorer och vattenskotrar. Yamahas produkter finns hos 105 olika återförsäljare i Sverige. www.yamaha-motor.eu